ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Tuesday, October 26, 2010

Teringat kakak Farish kat wad

Tiba-tiba ibu teringat seorang kanak-kanak perempuan berusia 4 tahun yang duduk sebelah katil Farish dalam wad semalam..

Comel sangat dan mulutnya petah sangat. Bercakap tak henti-henti dan nampak cerdik dan cergas budaknya.

Apa yang ibu sangat tersentuh hati melihat 'kakak' sangat berdikari (dia bahasakan dirinya kakak dengan Farish)

Bayangkan budak sekecil itu terpaksa berdikari. Mulanya ibu hairan juga sebab tak nampak sapapun teman kakak dalam wad. Rupanya, dia dah duduk 2 bulan di situ.. Abi kata dia mangsa dera.. ibu pun tak pasti. Tapi adalah juga ibu dia datang sekali sekala datang menjenguk. Itupun ketika malam dan waktu makan tengah hari.

Kakak sangat berdikari. Bangun pagi dia pergi mandi sendiri dalam bilik air, pilih dan pakai baju sendiri dan selepas tu makan makanan sendiri. Dah habis tu, kakak banyakkan masa bermain dengan kawan2 yang keluar masuk ke wad tersebut termasuklah Farish.

Kakak sangat mesra dengan semua orang. Dengan Fairsh pun awalnya baik saja main.. tapi Farish ni kalau dah mesra, mulalah feel mengusiknya sampai kakak boring nak main dengan Farish dah pas tu.

Menumpang kasih staff wad dan juga keluarga penghuni lain.. Sedih hati ibu melihat gadis sekecil itu berdikari.. Ibu rasa time ibu umur sebaya dia, entah2 punggung pun mak ibu yang basuhkan..

Ibu dengar kakak diletakkan di bawah pemerhatian JKM, tapi ibu dia tak izinkan.. Tapi itulah, sampai berapa lama kakak nak duduk di hospital, persekitaran yang tidak membina bagi kakak.

Abi cakap, mau tak kita bela dia.. Jadikan kakak Farish? Entahlah, ibu tak tahu nak jawab sebab mak dia tetap nak mempertahankan kakak.

Apalah kakak buat sekarang ni yer?

3 comments:

  1. siannya kakak tu kan..siapa yg dera dia ye..

    ReplyDelete
  2. Hubby kata dia dengar macam parent dia sendiri.
    Tapi kalau Ayu tengok mesti sedih jer.

    ReplyDelete
  3. Semoga kakak akan dapat keluarga yang lebih menghargainya, kalaupun bukan jadi kakak angkat Farish dan Firas.

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails