ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com
Showing posts with label parenting. Show all posts
Showing posts with label parenting. Show all posts

Friday, August 19, 2011

Khas untuk mereka yang bergelar suami dan bapa

Entry ni ibu buat kepada mereka yang bergelar bapa (ada ke bapa yang baca blog ibu yang tak glamer ni)

Banyak rungutan ibu dengar, ibu baca tentang suami yang tidak menyokong penyusuan susu ibu. Mereka sebenarnya bukan tidak menyokong isteri menyusu tetapi lebih kepada tidak menyokong isteri asyik dengan anak sehingga mengabaikan aktiviti lain. Itu kata mereka lah. Ibu ada terbaca tentang seorang suami meminta isterinya berhenti menyusu dengan alasan anak asyik nak melekap sehingga ibu mengabaikan rumah tangga. Sedangkan isterinya selesaikan segala kerja rumah, kemas rumah, basuh pinggan, basuh baju dsb. Dan isterinya juga bekerja,bukan surirumah sepenuh masa. Tapi yang tak bestnya, suaminya hanya goyang kaki, menyuruh isteri buat itu ini. Hai! tak fahamlah lelaki begini, tidak menghayati sunnah Rasulullah, tidak menghayati ajaran Islam dalam rumahtangga. Tahukah anda, tugas seorang isteri hanyalah melayan suami dan mengasuh anak. Suami perlu mengadakan pembantu untuk urusan rumahtangga jika mampu. Kalau tak mampu atau taknak (macam ibu, ibu tak suka pembantu sebab ganggu privasi), si suami perlulah ringan tulang membantu isteri membuat kerja rumah. tak perlu buat semua, sekadar tolong bersihkan rumah pun cukup. Dan paling penting, tolong isteri jagakan anak, maka isteri boleh fokus pada kerja-kerja rumah. Susah sangatkah nak tolong isteri jagakan anak.

Kat sini ibu share satu youtube untuk tontonan anda terutama kaum bapa.
kredit to Kak Kamariah kerana berkongsi youtube ini di FB
http://www.youtube.com/user/aimiasi

So touching kan?
Andainya semua suami dan bapa di luar sana berperanan sepertimana ditunjukkan dalam vc di atas, Insya Allah, anda tidak akan merungut tentang isteri anda. 

Lagi satu ibu nak tekankan, bonding anak bukan hanya dengan ibu, tapi juga untuk bapa. Kenapa ramai anak-anak rapat dengan ibu? Ini kerana ibu banyak luangkan masa dan ibu banyak skin contact dengan anak-anak. Ketahuilah belaian, skin contact amat penting dalam mengukuhkan bonding antara anak dan ibu bapa. Tapi berapa ramai bapa yang banyak buat skin contact dengan anak mereka terutama ketika bayi? 

Ibu nak share apa yang abi buat dengan anak-anak ibu. Sebab ibu nampak anak ibu sangat-sangat manja dengan abi. Terutama Firas, kalau ada abi, dia memang melekat bagai belangkas dengan abi, ibu pun dia tak peduli. Sejak baby, abi memang uruskan anak-anak, dari Farish, sampai ke Firas dan kini Fawwaz. Abi yang membantu kelahiran semua anak-anak ibu. Abi adalah orang pertama memegang anak-anak kami, kemudian baru ibu (sebenarnya ibu orang yang keberapa yang pegang anak, selepas abi, nurse, doktor ), abi yang azankan anak-anak . Bila discaj balik rumah, abi yang mandikan mereka, malah siapkan baby sehingga baby berpakaian.

Abi punya tabiat suka peluk baby sejak dalam pantang. Abi pulak jenis tak suka pakai baju kat rumah, so dia suka peluk, letak anak atas dada. dan kalau ibu ada hal macam nak gi mandi, makan atau ibu nak buat kerja (masak, basuh etc) abi akan jaga anak-anak. Dan kami berganti-ganti, kalau abang-abang perlukan ibu, abi akan jaga baby. Malah abi juga selalu tidurkan anak-anak. Boleh dikira berapa kali jer ibu tidurkan anak-anak ibu. Selebihnya abi yang tidurkan  Tidur pula berpeluk, kadang tu peluk 2,2 orang serentak (ibu pun tak boleh nak menyelit)

Dan hasilnya, memang ibu nampak anak-anak sangat rapat ngan abi. Langsung takde masalah kalau ibu tinggalkan pergi kursus. Dan terus terang ibu katakan, ibu lebih percayakan abi jaga anak-anak daripada hantar anak-anak ibu balik kampung dijaga oleh nenek mereka. Selalu pun kalau gi shopping, ibu yang relax sebab anak-anak akan ikut abi (tapi yang tak bestnya, ibu yang kena angkat barang). Bukan itu saja, abi juga menangguhkan pengajiannya semata-mata teringatkan anak. Tak boleh concentrate study katanya. Dan paling ibu nampak kalau anak demam atau sakit, abi yang lebih risau berbanding ibu, abi yang akan merawat mereka. Yerlah, abi kan lebih expert bab-bab rawatan ni berbanding ibu. Ibu pun kalau anak sakit, mesti consult ngan abi dulu nak bagi ubat apa.

Dan ibu percaya setiap ayah yang mencipta bonding dengan anak-anak mereka, kasih sayang anak terhadap ayah adalah sama kuat seperti sayang mereka kepada ibu. Anak-anak turut rapat dan mesra dengan ayah mereka. Sebab banyak kes sekarang ni berlaku, kerapkali ayah dipulaukan anak-anak bila ibu tiada, hantar ke rumah kebajikan dsb. Bila dikaji sejarah lampau, memang anak-anak menyimpan dendam, ayah tidak pernah mesra dengan anak-anak dsb. Walaubagaimanapun, ayah perlu dihormati, perlu dijaga sehingga akhir hayat mereka, tapi kita tak boleh nak duga hati mereka yang membuang bapa ini. Mungkin sejarah lampau yang pedih dengan insan bergelar bapa menyebabkan mereka bertindak diluar kewarasan.

Saturday, March 5, 2011

Toilet train.... Akhirnya..

Farish bakal mencecah 3 tahun bulan depan. Ibu memang set target nak toilet train Farish by 3 years old. At least waktu siang.. Alhamdulillah, target ibu berjaya...

Ibu sebenarnya dulu tak plan nak toilet train sangat, yerlah rata-rata anak sedara ibu toilet train bila dah 4 tahun. Ada tu sampai nak masuk tadika baru start toilet train. Budak yang bS mengasuh sebelum ni pun toilet train dah dekat nak masuk 5 tahun. So bila ibu nak toilet train before 3 tahun, semua kata terlalu awal. .

Ibu start slowly waktu umur Farish 2tahun 5 bulan rasanya. Mula tu ingat nak train time cuti panjang, macam yang ibu selalu baca, nak toilet train ni ambik masa juga. Kena jadikan rutin buat anak-anak. Macam mana nak buat jadi rutin, sedangkan ibu hanya ada weekend jer. Memandangkan ibu ni bekerja dan hanya weekend jer waktu ibu free. Pastu weekend pulak asyik tak melekat kat rumah., berjalan jer.

Sampai umur 2tahun 5 bulan, ibu pun nekad nak start jugak, tak boleh nak tunggu cuti panjang, kena start somewhere. So ibu plan, weekend ibu akan train pelan-pelan.

Permulaan, ibu pakaikan cloth diapers without insert, dan tiap 2 jam keep reminded Farish. Mula tu memang rasa macam failed juga, sebab by the time pergi toilet, Farish tak pee pun.. bila dia dok main, tup2 nampak basah jer.. Banyak tempat gak, atas sofa pun pernah. Tapi ibu tau ibu cabaran.

Cabaran ibu satu lagi, abi tak confident dengan Farish, dia kata kecik lagi. Tak ready lagi.. Tapi ibu confident anak ibu boleh buat, ibu selalu cover yang Farish boleh cakap dah nak kencing walhal, berapa kali dah terkucil merata.

Ibu cuma ada weekend jer untuk train, dan toilet train belum jadi rutin buat Farish, so kena retrain selalu. Alhamdulillah, selepas tu Farish dah boleh inform nak ke toilet dan membuang dengan berjaya.
Ibu memang tak beli training pants, ibu bagi pakai seluar biasa jer. Dan selepas Farish success kat rumah, ibu try bila balik rumah MIL pulak. Mak tok memang kagumlah tengok Farish tak pakai pampers lagi, dan menjadi motivasi untuk cousin Farish yang dah 3 tahun waktu tu untuk toilet train. Lagipun SIL ibu suri rumah sepenuh masa, sure lagi senang.

Lepas berjaya kat rumah maktok, ibu train bila outing pulak. Tapi kena sentiasa keep remind, takut juga dia terlepas atas kereta. Dan sampai sekarang Farish belum lagi terkucil atas kereta.

Sebenarnya ibu toilet train untuk buang air kecil jer, air besar belum sebab sepanjang toilet train, Farish belum poo lagi. time dia poo adalah kat rumah BS ataupun time dia on diapers. Cuma lately ni, ada beberapa kali Farish poo. 1st time tu, dia nangis2, sebab selama ni poo dalam pampers, pelan-pelan ibu ajar, nak buang pergi toilet duduk cangkung dekat dengan toilet bowl, pastu kata "uggh!" first time berjaya, memang excited, lagipun kena selalu bagi puji-pujian.

Sekarang ni fasa akhir ibu, night diaperless.. So far pakai diapers, kadang tu bangun pagi, kering, kadang tu penuh.. tu yang tak confident lagi tu.. Takpalah, at least siang hari Farish memang diaperless.. cuma macam mana nak yakinkan BS Farish yang Farish dah jadi good toilet user.


Tuesday, March 1, 2011

Motivasi seorang isteri

Gambar ihsan google image

Tiap-tiap hari balik kerja, kena masak, pastu kena kemas rumah, lepas tu kena layan kerenah anak, tak termasuk lagi kerenah suami. Memang leth menjadi wanita yang bekerja 24jam, pas habis kerja kat opis sambung pula kat rumah.. Merungut tu memang selalu.. Tapi sebenarnya banyak hikmah disebalik semua tu. Yang penting kena ikhlas dalam melaksanakan tugas.

Ibu terjumpa satu artikel yang menarik, ibu nak share dengan kawan-kawan ibu, pas baca rasa insaf, besarnya ganjaran seorang isteri. Artikel ini panjang tapi ibu ambik part yang menarik perhatian ibu..

Jom baca dan ambik iktibar...

Isteri hendaklah sentiasa memberi layanan baik kepada suaminya. Allah memberi ganjaran pahala yang berlipat ganda kepadanya sebagaimana yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW dalam banyak hadis-hadisnya antara lain bermaksud :

a) “Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun”.
catatan ibu: Kena rajin bancuh air kepada suami. Pastu kena bagi terus kat tangan dia, biar bersambut.. Ibu sellau jer abi yang bancuhkan air untuk ibu...

b) “Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan umrah”
catatan ibu: Tiap-tiap hari wajib masak, sebab abi tak suka makan luar. Tak kena dengan selera. tapi kalau dia ajak makan luar... yeayy;D Grin

c) “Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya lebih baik baginya daripada mengorbankan 1,000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin”.
catatan ibu: Kena kerap bersama ni.... Shocked

d) “Apabila isteri hamil ia dicatitkan sebagai seorang syahid dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad”.
catatan ibu: Takde alasan tak mau tambah anak lagi..

e) “Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak adalah menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis terhadap suami adalah menjadi tasbih (zikir)”.
catatan saya: memandangan suami pun dah dikira sebagai satu zikir. SO kena pandang suami dengan pandangan yang manis-manis sahaja

f) “Tidak akan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya”.
catatan ibu: Insya Allah.. Memang risau kalau nampak hasben muka mencuka jer hari tu.

g) “Apabila meninggal dunia seorang dan suaminya redha, nescaya ia dimasukkan ke dalam syurga”. (Hadis Riwayat Tarmizi)
catatan ibu : Amin..

h) “Seseorang wanita apabila ia mengerjakan sembahyang yng difardhukan ke atasnya, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya maka berhaklah ia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka”.
catatan ibu: Insya Allah... Amin

(Hadis Riwayat Anas Bin Malik)


Artikel dipetik dari http://hikmatun.wordpress.com/2008/07/27/tanggungjawab-suami-isteri/

Tuesday, December 7, 2010

Tips bagi ibu yang mempunyai jarak anak yang rapat

Ada beberapa kenalan ibu bertanyakan bagaimana nak menangani anak-anak yang jarak umurnya rapat, especially time dalam pantang, terutama yang mengamalkan tandem nursing..

Ibu bercakap dari pengalaman, dan juga membaca pengalaman dari orang lain.

Paling utama dalam kes ini adalah kerjasama dari pihak lain terutama suami.

Sedari ibu-ibu disahkan mengandung, cuba rapatkan hubungan anak dan ayah mereka. Jangan dah lepas nak bersalin baru nak suruh anak rapat ngan ayah, ada budak yang susah nak adapt.
Macam ibu, bila ibu pregnant, tanggungjawab mendukung, menyalin pakaian, pampers, memandikan hatta menidurkan Farish abi yang ambik alih. Bukan apa, abi nak Farish alihkan tumpuan kepada orang lain selain ibu. Kalau dulu time berjalan, ibu yang akan dukung Farish, tapi lepas pregnant, abi yang akan dukung pulak. Kat rumah pun Farish kerap dibawa meronda dengan motor.

So lepas ibu bersalin, Farish memang kurang peduli dengan ibu apatah lagi melihat ada budak kecik lain di sisi ibu. Tapi dengan abi, memang Farish melekat abih. Melekat kalahkan gam gajah.. Mengekor saja.

Time menyusu, memang sekali sekala Farish tunjukkan kejelesan dia. Mungkin tak dapat terima hakikat bahawa ada insan lain boleh menyusu susu ibunya selain dirinya. Tapi Alhamdulillah, minggu pertama saja dia berkelakuan macam tu, lepas tu dah ok, dah boleh tunggu giliran.

Untuk para ibu yang khuatir dan mungkin ada yang sedang mengalami di mana abang/kakak seperti nak conquer nenen ibu seorang sahaja, perkara paling penting yang mesti dilakukan adalah berpesan ketika abang/kakak nak tidur. Sebab masa paling anak-anak akan menerima nasihat adalah ketika mereka hendak melelapkan mata, kerana ketika itu pertuturan ibu akan sampai ke hati.

Itu yang ibu lakukan kepada Farish sedari ibu hamil, setiap kali dia nak tidur, ibu akan pesan benda yang sama, tentang perkongsian dia dengan bakal adiknya lagi. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar.

Kini dah hampir 14 bulan mereka berkongsi, Farish sangat tolerate. Even dia baru nak menyusu tiba-tiba Firas menangis, dia akan lepaskan dan beri pada Firas... Cuma sekarang ni Firas pulak yang tunjuk jeles. Pantang Farish dok dekat dengan ibu, confirm kena tampar kepala Farish.. Kalau nampak Farish menyusu, lagilah kuat jelesnya.. Entahlah, sedangkan sedari baby lagi, Firas dah belajar berkongsi dengan abang, tapi sampai ketika ini dah nak conquer plak.. Firas, Firas..

Thursday, October 28, 2010

Baby Breastfeed pun boleh sakit?

Lepas anak ibu demam dan juga kena admit, ada suara-suara yang berkata... "Bukan anak kau breastfeed ka?"

Ibu nak betulkan kat sini. Breastfeed bukanlah menyebabkan anak anda langsung tidak sakit, tetapi kurang berisiko. Kalau macam tu bagaimana pula dengan doktor yang juga ada sakit demam, bukankah mereka doktor yang semestinya tetap tak boleh lari dari penyakit.

Ibu sebagai ibu kepada dua anak yang mempunyai latar belakang BF yang berbeza, ibu dapat rasa perbezaannya.
Farish yang bukan exclusive sejak pantang (time tu kan 0 knowledge), sempat fully BF hanya sehingga berusia 10 bulan (ibu pregnant balik) dan juga sejarah kelahiran dia yang borderline prem dan berat pun 2.48kg saja, semestinya dia lebih berisiko berbanding Firas yang lahir cukup bulan, berat memuaskan, exclusive BF sampai 6bulan 10 hari serta fully BF sampai sekarang (1 tahun).

Bezanya kalau demam, Farish lebih lambat sembuh berbanding Firas, lebih lemah berbanding Firas. Dan kalau demam confirm Farish akan hilang selera makan. Berbeza dengan Firas, demamnya lebih cepat kebah, dan selera makan dia maintain macam biasa. Ibu ingat lagi time dia demam raya hari tu, mata pejam pun, suap makan tetap nganga.

Tapi Alhamdulillah, kedua-dua anak ibu sihat dari penyakit-penyakit yang lain. Kecuali Farish yang ada thalasemia trait. Firas belum check darah lagi.

Apapun, baik baby yang BF, baby dengan FM, mereka tetap akan demam dan sakit. Demam dan sakit itu sebenarnya untuk membina antibodi dalaman mereka sendiri.

Saturday, October 23, 2010

Demam Campak

Seperti yang ibu ceritakan sebelum ni, dua2 hero ibu kena demam campak. So kat sini ibu nak kongsilah info-info tentang demam campak @ measles ini.


Apa itu demam campak?
Demam campak ( Rubeola ) adalah jangkitan akut pada kanak-kanak disebabkan virus measles. Pesakit demam campak biasanya mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dan disertai ruam pada kulit. Penyakit ini sangat mudah menular kepada orang lain melalui titisan cecair dari mulut dan hidung semasa bercakap, batuk atau bersin.

Apakah tanda-tanda demam campak?
Antara 10 – 12 hari selepas dijangkiti penyakit, pesakit mula menunjukkkan tanda dan gejala demam campak seperti:

  • Demam tinggi
  • Batuk, selsema dan sakit tekak
  • Mata berair dan sensitif kepada cahaya
  • Sakit otot

Ruam demam campak

Dua atau tiga hari kemudian timbul ruam-ruam, bermula dibahagian muka dan kepala kemudian merebak kebahagian badan, tangan dan kaki. Ruam akan kekal selama 4 – 7 hari. Semasa ruam timbul, suhu badan biasanya sangat tinggi. Demam campak boleh menjangkiti orang lain dalam masa seminggu sebelum timbul ruam sehingga 4 hari selepasnya.

Adakah setiap demam yang disertai ruam merupakan demam campak?
Tidak. Deman campak sering dikelirukan dengan penyakit Rosela Infantum yang disebabkan oleh virus lain tetapi mempunyai ciri-ciri yang sama dengan deman campak melainkan selepas 2–3 hari ruam timbul, demam biasanya akan berkurangan.

Apakah kesan demam campak pada kanak-kanak?
Kebanyakan kanak-kanak yang menghidapi demam campak akan sembuh dengan sempurna. Bagaimana pun kadangkala boleh terjadi komplikasi yang serius terutama golongan yang menghidapi kekurangan zat makanan dan mempunyai imum sistem kekebalan yang rendah.

Antara lain komplikasi yang sering terjadi adalah:

  • Jangkitan pada telinga
  • Jangkitan paru-paru (Pneumonia )
  • Jangkitan pada otak (encephalitis)
  • Cirit birit

Kes yang serius boleh berakhir dengan kematian.
Bagi wanita hamil pula, boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran pramatang.

Bagaimana merawat demam campak?
Tiada rawatan yang spesifik tetapi hal-hal berikut dapat mengurangkan gejala :

  • Panadol untuk mengurangkan demam
  • Hindari cahaya terang kerana ia menyakitkan mata
  • Berehat dan minum air yang cukup.

Ruam tidak perlu dirawat kerana ia akan hilang sendiri.
Pesakit dinasihatkan untuk tinggal di rumah supaya tidak menjangkiti orang lain. (4 hari selepas ruam timbul).

Bolehkah demam campak dicegah?
Boleh. Demam campak boleh dicegah melalui pemberian suntikan immunisasi MMR (Measles, Mumps and Rubella) pada usia 12 bulan dan kemudian ketika berumur 7 tahun. MMR adalah vaksin yang selamat. Adalah tanggungjawab ibubapa untuk memastikan anak mereka mendapat immunisasi. Sekiranya anda terdedah kepada pesakit demam campak sila dapatkan nasihat doktor atau petugas kesihatan.

(sumber: http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Kanak-kanak/DemamCampakkanak_kanak.php)

pas ni ibu akan ceritakan pula petua-petua untuk demam campak ni

Monday, October 11, 2010

Bagaimana bercuti bersama anak-anak yang masih kecil

Seperti yang anda sedia maklum ibu baru saja pulang bercuti dari Sabah. Memang dah jadi agenda dalam keluarga ibu, setiap tahun mesti ada holiday jalan-jalan jauh sikit.
Ramai kawan-kawan ibu dan abi yang teringin nak pergi bercuti sekeluarga jauh-jauh tapi tak berani sebab anak masih kecil. Ada kawan ibu yang kata, susahlah, takut baby takut naik flight, susah nak bawa stroller, susah bila baby nak minum, nak makan dan lain-lain lagi.

Ibu start berjalan jauh ketika usia Farish 7 bulan (ni kira holiday yang naik flight la).. Mula tu was-was gak, boleh ka, tapi sebenarnya itu hanyalah tanggapan ibu2 sahaja.

Sebenarnya tak susah nak bercuti bersama anak-anak kecil. Ibu tak perlu nak angkut macam-macam barang untuk baby. Cuma baju dan diapers mereka sahaja.

Bersiar-siar
Alhamdulillah, ibu dah perkenalkan Firas dengan babywearing sejak usia sebulan. Jadi dia memang takde masalah nak berkendong dengan ibu. Since dari ringsling sehingga ke SSC, asal masuk gendong jer, jap gi tido la Firas. Dan ibu dapati senang nak handle, dan ibu masih boleh shopping dengan plastik penuh kiri kanan tangan sambil mengendong anak.
Tak perlu nak berstroller bagai, bagi ibu babywearing sangat-sangat practical especially bila gi jalan jauh-jauh. (dekat2 pun practical gak)

Bila bawa stroller kena fikirkan banyak perkara. Kalau berjalan kat tempat rata okaylah ,tapi kalau nak masuk kawasan yang tak rata, bersesak-sesak macam kat pasar Filipina tu, susah gak.

Makanan
Ibu akui, ibu memang particular pasal makanan baby bawah setahun. Selalunya ibu akan angkut slow cooker comel ibu, sebab dia kecik jer, sumbat masuk dalam beg baju. Even dalam beg sandang pun muat. Pastu ibu bawalah beras hancur, carrot, kobis bunga, kentang dan serbuk bilis. Malam tu sebelum tidur, masak, esok pagi dah siap.
Dan ibu selalu bekalkan buah-buah yang diambil time breakfast kat hotel.

Kalau malas nak masak, ambil saja bubur hotel tu, tapi make sure plain porridge yer. Sebab banyak hotel yang masak bubur siap2 campur garam perisa dalam tu. rasa dulu. Ibu selalu ambil porridge dan campur dengan telur rebus atau telur goreng, beserta daun bawang dan daun sup. Pastu bagi makan buah.. buah tu boleh bawa bekal, kalau tak segan, bungkus sekali bubur tu untuk lunch baby nanti.

Minuman
Ibu takde masalah sebab anak ibu BF. Cuma bekalkan air mineral kot-kot dahaga sangat tengah jalan, or tak sempat cari port nak BF. Selain tu ibu bawa gak bekal roti dan biskut buat Firas kot2 dia lapar tengah jalan. But so far, dia tak pernah lapar pun.

Bagi mereka yang baby dah lebih setahun dan tak fully BF. Ibu sarankan better bagi fresh milk atau full cream milk time berjalan-jalan. Bukan apa, sebab ibu selalu tengok ramai ibu2 yang bancuh FM siap2, dan recycle FM tu sampai ke petang. Kesian baby tu minum FM yang dah lama dan tak pasti tahap kualiti FM tu bila terbiar lama. Tapi ingat itu untuk baby yang dah lebih setahun yer.. Yang bawah setahun, tapi dah tak BF, kenalah cari alternatif supaya FM yang diberi tu dalam keadaan segar.

Bermalam
Dan ibu bernasib baik sebab tak perkenalkan buaian kat anak-anak ibu..Maka lagilah tiada masalah untuk tido. Dan Alhamdulillah, selama ni anak-anak ibu takde masalah nak tido kat mana-mana pun. Tapi ibu pernah terjumpa kawan ibu yang anak dia tidur buai, nak pergi mana2 pun kenalah bawa buai, hatta nak kena pasang buai dalam kereta. Kalau bab tu, susah sikitlah nak gi jalan naik flight ni. Kena tunggulah baby tu betul2 dah besar.

Friday, August 27, 2010

Jaundis



Apakah jaundis?

- Keadaan kuning yang berlaku pada kebanyakan bayi baru lahir
- Kelihatan pada mata, kulit atau muka
- Disebabkan oleh kandungan paras bilirubin yang tinggi dalam darah

Faktor risiko
- sejarah jaundis pada kelahiran terdahulu.
-sejarah pertukaran darah pada anak lain
- kelahiran secara forsep atau vakum
- susuan ibu tidak mencukupi
-bayi lahir kurang berat badan (kurang dari 2.5kg)
- bayi yang dilahirkan oleh ibu diabetis
-bayi Down Syndrome.

Penyebab jaundis teruk
-masalah kekurangan enzim G6PD pada sel darah merah
-perbezaan kumpulan darah ibu dan bayi (ABO incompability)
-pendarahan dibawah kulit kepala (cephaloaematoma)
-kurang air dalam badan (dehidrasi)
-kelahiran pra matang
-jangkitan kuman
-pengambilan ubatan tertentu

Adakah jaundis merbahaya?
Jika tidak dirawat, jundis yang teruk boleh mengakibatkan:
-kecacatan pada otak
-kelumpuhan
-kesukaran bertutur
-terencat akal
-terencat pertumbuhan
-hilang pendengaran
-sawan
-masalah pembelajaran
-masalah koordinasi pergerakan
-kematian

Penilaian tahap jaundis
sedikit - kuning pada bahagian mata, muka sehingga paras dada
sederhana - kuning dari muka ke pusat
teruk- kuning dari muka ke kaki

Panduan mengesan jaundis
-bawa bayi ke tempat cerah dan lihat di bawah cahaya biasa
-lihat warna kekuningan di mata. Untuk kesan lebih jelas, tekan kulit di bahagian dahi, tulang pipi atau dada selama 5 saat dan lihat warnanya
- sekiranya jaundis dikesan, bawa bayi segera ke hospital atau klinik kesihatan untuk rawatan lanjut

Rawatan
-fototerapi
-pertukaran darah sekiranya tahap jaundis teruk

Amalan yang mesti dielakkan
1. jemur bayi di bawah cahaya matahari
- cahaya matahari menggelapkan warna kulit dan menyukarkan pengesanan jaundis
-menyebabkan suhu badan bayi naik mendadak
- merosakkan mata bayi
-menyebabkan dehidrasi

2. Mandian air teh/daun buah keranda cina
- boleh menukarkan warna kulit bayi dan menyukarkan pengesanan jaundis

3. minum susu kambing
-susu kambing tidak sesuai untuk penghadaman bayi

Amalan berikut boleh mengurangkan jaundis
1. Amalkan susuan ibu sebaik sahaja dilahirkan
2. susukan bayi sekerap mungkin
-amalkan penyusuan bayi sepenuhnya
- mengikut kehendak bayi
- susukan 2-3 jam sekali
3. Kesan awal dengan memerhati kekuningan di mata dan kulit bayi
4. Pemerhatian lebih teliti bagi bayi yang berisiko contohnya
- bayi lahir pra matang
- bayi kurang berat lahir

sumber:Unit promosi pendidikan
Jabatan kesihatan negeri, Kedah Darulaman

Tuesday, June 8, 2010

Barangan Bayi yang amat jarang ibu guna

Biasalah bila dapat 1st baby, segala mak nenek ibu nak beli. Excited la katakan. Masuk anak kedua dah tak pikir nak shoping dah barang-barang sebab boleh guna turun temurun. Kali ni ibu nak cerita barang-barang yang ibu beli time Farish, sampai kat Firas dah jarang dan ada tu tak guna langsung dah.

Barang Pertama
Baby cot
Baby cot ni masuk dalam senarai wajib beli. Farish memang tido dalam baby cot sampai usia 7 bulan. Baby cot ibu rapatkan ke katil, so bila Farish terjaga nak menyusu, ibu angkat Farish dan susukan pastu letak balik dalam baby cot (kadang tu ibu tertido dan Farish pun tido sebelah ibu jer). Masuk 7 bulan, Farish jatuh katil dan abi decide nak cabut katil tinggal tilam jer. Start dari situ, Farish dah tak tido atas baby cot, sebab ibu dah tak larat nak bangun angkat Farish.

Firas, guna baby cot sampai 3 bulan lebih jer. Itupun time siang jer kalau Firas kat ruang tamu. Malam atau tido time siang, Firas tido atas tilam dalam bilik jer. So, baby cot tu tersadai jer, dan jadi tempat letak barang3 especially baju2 yang dah kering tapi belum berlipat. hahaha!

Barang kedua
Bouncer
(gambar atas tu ehsan googles. ibu search gambar Farish dlaam bouncer dah hilang pulak)
Bouncer ni beli sebab tengok ramai guna bouncer untuk ganti buaian. Ibu pun gatai beli. Time Farish ada gak guna untuk tidokan Farish sampai 4-5 bulan. Pas Farish dah pandai bergolek, tak guna dah. Guna juga bila nak bagi Farish makan time 6-7 bulan dulu.

Firas, langsung tak guna. Ada dalam bilik stor.. Tak guna sebab Firas mudah tido, takyah bouncer-bouncer ni.

Barang ketiga
Stroller
Ni pun masuk senarai wajib beli. Time Farish memang guna bila gi jalan-jalan. mudahla kononnya sebab takyah nak berdukung. Tapi sampai satu masa, Farish takmau dok lama dalam stroller. Bila dia pandai duduk, tak bawak stroller dah sebab time shopping, letak dia dalam troli jer. Selebihnya berdukung.

Firas... guna time hari jumaat pagi, time ibu sedang bersenamrobik. Sebabnya time tu abi akan bawa Farish dan Firas 'berjoging' pusing taman rimba tu. Selebihnya, Firas akan ber'baby wearing'.. kenapa ibu tak jumpa babywearing ni time Farish dulu yer.

Brang keempat
Walker
Walker ni ibu memang takmau beli sebab tak nampak keperluan dia. Tapi abi nak beli jugak sebab tengok cute jer baby letak dalam walker. So ibu pilih walker yang boleh convert tayar dia ke atas. Farish guna walker time ibu tengah masak dan juga sebagai entertainment untuk Farish. Tapi Farish ni, walaupun tayar dia dah berpusing ke atas, laju gak dia menyeret walker tu.

Firas, dok dalam walker adalah 5x jer kot. Itupun time ibu nak bagi makan sebab Firas belum boleh duduk time 6 bulan tu. Tapi masuk 7 bulan, Firas dah boleh duduk, walker tu pun tersadai kat bilik stor jugak. lagipun ibu takut nak guna sebab nanti Farish excited nak tolak Firas dalam walker.

Itulah antara barang yang ibu beli tapi amat jarang diguna.. tak beli pun takper rasanya.

Tapi barangan baby yang sangat2 ibu guna adalah car seat. Ini memang wajib ada ya bila baby dalam kereta.

Thursday, April 8, 2010

Penjagaan bayi yang kelakar

Saja ibu nak share cara-cara penjagaan bayi ni dengan kawan-kawan ibu
Thanks Nuyue







Monday, December 14, 2009

MATCHING SKILL

Atas permintaan sahabatku Cik Sal Lawa maka kat sini ku turunkan ilmu tak seberapa ini.

Matching ataupun padanan merupakan salah satu kemahiran pra-pertuturan yang perlu ada pada kanak2 sebelum mula mempelajari sesuatu.

Sebenarnya kita belajar semua melalui padanan. Kita memadankan apa yang telah ada dalam stor otak kita dengan apa yang baru kita pelajari. Contohnya nak belajar Arab, kita kena matchkan sebutan arab tu dengan vocab BM yang sedia ada, barulah kita boleh menguasai B.Arab tersebut.

Matching skill ni ada milestones dia. Most children starts matching time umur 1;6 bulan (setahun 6 bulan).. Tapi ada yang lebih awal. Dan kita sebagai parents perlu mengukuhkan kemahiran ini agar kanak2 lebih cepat belajar dan memahami.

Match 1

Matching 2 identical objects

Letak satu barang, dan sediakan 2 barang di mana salah satu adalah sama dengan barang yang kita letak.

    =       

So, guide anak anda untuk matchkan cawan ngan cawan.

Peringkat pertama biarlah barang yang kita guna sama sebijik sebijon. Bila dia dah faham boleh ajar match cawan kaler lain2 pun takper. 

Peringkat awal ni ajar match kategori yang berlainan, macam makanan dengan mainan. Bila dah expert baru match item yang hampir sama kategori macam alat tulis vs mainan.


Match 2

Matching picture to picture

Yang ni pun sama step macam match objects

Match 3

Matching picture to object

Yang ni kita boleh ajar secara spontan.

Contohnya bila kita tengok dalam buku, ada gambar yang di rumah kita pun ada.

Sebagai contoh: gambar bola.. tarik perhatian anak untuk match bola dalam gambar dengan bola yang ada di rumah.

Match 4

Matching category

Contoh: match antara baju dengan seluar (pakaian) dan match baju biru ngan kereta biru (warna)

Match 5

Match action with objects

Contoh: buat aksi sepak bila nampak bola/gambar bola

Match 6

Matching shape

Yag ni kita boleh belikan alphabet puzzle tu, takpun gi Toys 'r us, banyak shape puzzle kita boleh guna. Kat pasar malam pun ada jual yang jenis foam tu

 

Boleh gak gunakan set Lego untuk aktiviti matching ni.

Banyak sebenarnya aktiviti di rumah yang kita boleh gunakan untuk aktiviti matching ni.

Bila tengok TV, matchkan apa yang kita lihat dengan benda sekeliling kanak2. Contohnya: dalam TV tunjuk iklan telefon, so kita boleh matchkan dengan action (buat isyarat hello, letak tangan tepi telinga) ataupun tunjuk handphone kita. 

Kat dapur pun boleh, bila anak kita kacau kita buat kerja, lambakkan sudu dan garfu banyak2, minta dia asingkan antara susu dan garfu tersebut.

Bila kita lipast baju, boleh encourage anak untuk asingkan baju mengikut kepunyaaan. contoh : baju ayah, baju mak, baju dia ke dalam bakul atau longgokan yang mengikut kepunyaan masing2.

Bila anak dah besar sikit, dah pandai menconteng kita boleh encourage dengan mewarnakan gambar mengikut warna sebenar. Contoh: daun=hijau, biru=langit dll.

Boleh juga buat sendiri worksheet untuk anak anda memahirkan aktiviti padanan. 

 

matchkan dengan melukis garisan lurus (macam buku latihan tadika tu)

(gambar2 adalah melalu google image search)

  


Related Posts with Thumbnails