ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com
Showing posts with label Breastfeeding Journey. Show all posts
Showing posts with label Breastfeeding Journey. Show all posts

Wednesday, April 13, 2011

Referral for feeding, discover BF problem

Semalam, ibu dapat call dari NICU untuk review satu kes cleft palate (sumbing lelangit). Baby girl berusia 2 hari. Doktor refer sebab baby tak boleh menyusu, so diorang feed baby via syringe. another problem, baby ada nasal regurgitation (ada susu keluar dari hidung bila baby minum susu).. Actually, ibu teramat jarang dapat kes semuda ini, so ibu just pergi assess mana yang ibu tahu.

Masuk NICU, jumpa baby tu, comel sungguh, lagipun dia cuma sumbing lelangit, so luaran nampak normal macam baby biasa. So ibu pun assess rooting reflex, sucking reflex, oral motor function, dan nampak everything is within normal. Bila ibu dukung baby, baby tu start mengiring cari breast, so ibu minta diorang panggilkan ibu dia. Luckily, ibunya rooming in.

Bila jumpa ibu muda tersebut (baby ni 1st child), perkara pertama ibu tanya, "dah pernah bagi menyusu badan dak?"
Ibu muda tu jawab " ada sekali lepas lahir, tapi baby tak pandai hisap"
Ibu tanya lagi " Ada tak nurse datang ajar untuk menyusu?"
Ibu muda tu jawab, "tak ada"

Okay, ibu kata kat ibu muda ni "tadi saya dah check anak puan, nampak cara dia hisap jari saya sangat kuat, maknanya dia boleh menghisap terus dari breast puan. Cuba puan try lagi sekali bagi baby hisap"

Dengan terkial2 ibu muda itu cuba meletakkan posisi terbaik mungkin.. teringat waktu ibu mula nak menyusu Farish dulu, terkial2 nak cari posisi terbaik.

Once baby dah didukung sempurna, ibu muda tersebutpun start untuk menyusu.. Ibu dapati ibu muda tersebut mengalami masalah inverted nipple.. Ya Allah! takkan takde siapa yang perasan masalah ibu ini?

So since ini adalah kes inverted pertama ibu jumpa, laju jer kepala ibu cuba mengingat teknik2 sebaik mungkin, so ibu ajar ibu muda ini cara latching yang betul, posisi baby yang terbaik.. Since baby ni ada cleft palate, maka kedudukan baby haruslah sedikit menegak untuk mengelakkan regurgitation.

Mulut baby tu tercari2 breast ibunya, tapi mungkin disebabkan masalah inverted nipple, ibu muda itu seakan-akan putus harapan. Perkataan yang keluar, breast dia takde susu..
Ibu pun kata " mana boleh takde susu, setiap ibu yang melahirkan bayinya pasti ada susu, dan susu awal ni memang sedikit sebab baby hanya perlukan 1 sudu jer susu ibu untuk mengenyangkan perutnya."

Ibu minta ibu muda itu picit breast dan nah! terpancut kolostrum, teus jer ibu pegang baby, try lagi latching, Alhamdulillah, baby tersebut mula menghisap sedikit demi sedikit, sampai tertidur.

Bila ibu consult doktor kat NICU tu, takde siapa discover masalah inverted nipple ibu tu, so ibu request untuk refer lactation unit. Alhamdulillah, selepas itu ibu muda itu mula yakin untuk BF dan baby tersebut tidak lagi minum mengikut syringe dan berjaya BF dengan jayanya dan telahpun kelaur wad petang tadi.

Kat sini ibu kesalkan, sebagai sebuah hospital yang baby friendly, kenapa tiada nurse yang datang check keadaan ibu, kenapa bayi tidak boleh menyusu. Memang betul bayi mengalami sumbing lelangit, tapi bibirnya adalah normal. Ini berlainan dengan bayi yang mempunyai sumbing bibir dan lelangit, itu memang cabaran untuk BF.

Bila keadaan macam ni berlaku, ibu lebih kuat untuk mendalami bidang BF ni, dan sedang cuba untuk mengikuti kursus-kursus berkaitan BF dan seterusnya menjadi kaunselor laktasi. Ibu pun sedang usha JKN the next 20hours course pengurusan BF.. Cadangnya kursus tu dalam hujung bulan Mei ni.. moga-moga ibu dapat join time tu.. (tapi bulan 5 ibu program sangatlah padat)

Friday, November 26, 2010

Nak wean off ke tak nak?

Farish dah masuk 2tahun 8 bulan dah, dan masih direct BF. Dengan kata lain masih tandem nursing dengan Firas selama hampir 14 bulan dah.

Dulu plan nak tandem sampai umur Farish 2 tahun jer, tapi kesian pulak sebab Firas masih aktif menyusu.

Nenek dia dah bising, sampai bila Farish nak menyusu lagi.. Tapi ibu cuma cakap, Farish bukan menyusu pun, lepas gian jer. Since dari ibu pregnant lagi, MIL tak bagi Farish menyusu. Pas lahir dia tak bising sangat, tapi ada satu masa, dia suruh stop juga. Bukan sorang tapi untuk 2,2 orang. Farish dan Firas. Nak-nak sekarang Firas pun dah nak masuk 14 bulan. Macam-macam petua yang MIL bagi, tapi tak buat pun..

Since after period, memang susu ibu dah tak semewah dulu. Kadang2 sebab dua2 orang menyusu, rasa macam tak larat sangat. Banyak kerja tertangguh, sebab ibu akan teritidur sekali, sampai pagi.

Sekarang ni ibu slowly wean off Farish. Ibu dah buat perjanjian, Farish nak T waktu nak tido malam jer tau. Time janji tu memang dia angguk, tapi mana tahan tengok adik boleh menyusu suka hati. Tapi lately ni dia makin faham, sebab ibu selalu slow talk ngan Farish bahawa Farish dah besar. Dah boleh minum milo, vitagen, susu kotak, ais kacang pun abang boleh minum. Adik kena hisap T ibu lagi, sebab adik tak boleh minum yang lain macam abang.

Tapi malam menjelma, memang dia demand. Pernah juga bila menyusu, cakap T ibu sakit, dia lepaslah, dan boleh tido sendiri.. Tapi kadang tu malam2 dia mengigau "Ibu, nak T ibu, Ish nak T ibu".. Aduh! sayunya..

Dalam pada masa yang sama ibu pun khuatir, kalau ibu tak wean off Farish dan dengan rezeki Allah ibu pregnant lagi, adakah ibu akan triple nursing??

Saturday, November 20, 2010

Pengurusan Expired EBM

Semalam ibu baru saja mengorbankan lebih kurang 33 bungkus EBM yang telah expired. semua EBM tu adalah EBM April 2010. Maknanya dah 7 bulan kan. Rasa lega sikit tengok DF mula bernyawa.
Ibu sukat EBM tu, letak dalam jag, Alhamdulillah, dekat 3 liter gak amaun dia. Tapi dah expired kan.
Jangan cakap ibu tak sedih terpaksa buang EBM. Tapi ibu lebih pentingkan kesihatan anak-anak. Macam yang ibu selalu tulis, ibu memang pentingkan fresh EBM untuk bekalan. Selagi ibu mampu sediakan fresh EBM, frozen ni memang tak terusik langsung.

Frozen EBM ibu semua berada dalam liner. So ibu defrost dulu. Rendam dalam besen. Lepas tu tuang dalam jag. Liner tu kena buang la sebab sekali guna jer.

Ada pelbagai cara nak lupuskan frozen EBM ni.
Ada orang buat facial, ada orang buat mandi susu.Ada juga orang buat mandian untuk baby.
Tapi kalau ikut orang tua2, susu ibu ni tak boleh kena kemaluan anak, ibu pun tak tahu kenapa.

Ibu pernah try guna buat facial, tapi bau frozen EBM ni pelik sikit. ibu yang tak tahan.

So far, expired EBM ibu, ibu selalu buat siraman pokok2 ibu. Semalam, ibu tuang EBM ibu kat pangkal pokok kelapa pandan kami. Moga-moga kelapa kami akan menjadi lemak
(susu lemak manis, santan kepala muda)

Ibu takdan snap gambar semalam, kamera tengah di charge baterinya.

Saturday, September 25, 2010

EBM merudum, tapi masih mencukupi

Dah lama tak bercerita tentang EBM, dan sekarang ni agak jaran-jarang dapat update blog. Asyik tido awal dan kena take turn dengan abi.

Sekarang dah masuk 11 bulan usia penyusuan Firas. Alhamdulillah, ibu masih belum gagal membekalkan EBM buat Firas. Setiap hari pasti ibu akan bekalkan fresh EBM kat Firas (mean yang belum dibekukan) kecuali pada hari ahad (sebab weekend tak pam)

Ibu tak sure la sama ada pattern susu ibu macam ni, sebab time Farish dulu, waktu 11 bulan ni ibu dah preggy 2 bulan. confirmlah susu merudum.

Kalau dulu, ibu dapat pam setiap hari dalam 24oz gitu (sebelum period), pas period time puasa turun ke 20oz dan sekarang pas raya sehari biasanya dalam 16oz gitu. Kadang2 tu ada gak lebih, tapi selalunya begitulah.

Kenapa yer??? banyak sebenarnya yang bermain dalam kepala ibu..antaranya:
1. time cuti raya 10 hari hari tu, ibu tak pam untuk buat stok.
2. Time raya hari tu kan anak-anak ibu demam dan ibu sangat susah hati.
3. anak-anak ibu dah tak menyusu seaktif sebelum ni
4. sekarang ni ibu buat single pam sebab soft fit FS ibu dah lekang sebelah. sampai sekarang tak order lagipun..
5. output berkurang sebab demand berkurang.

Ibu risau ker?
Sebenarnya tak.

Sebab Firas tak menunjukkan tanda2 kurang susu pun. Lagipun sekarang ni memang dia kurang minum susu kat rumah BS. Sehari biasanya dalam 8-12oz jer. So still ada balance untuk stok.

So kalau ibu dapat buat stok berpuluh oz pun, Firas consume banyak tu jugak, alamat lagi tak muatlah DF ibu tu. last month dah terpaksa buang susu expired bulan 2 dan 3. Yang bulan 4 ni pun akan mengalami nasib yang sama. Itupun setelah digunakan untuk diletak dalam solid food dan juga minuman Farish.

Perjuangan penyusuan Firas masih ada setahun lagi.. Insya Allah ibu yakin, ibu dapat mencapai target tersebut..

Saturday, August 21, 2010

Nak tukar or tidak?

Semalam ibu baru saja packing EBM julai punya. So kena rearrange balik susunan dalam DF ibu.
Since dari pas bersalin sampai sekarang (10 bulan) ibu belum lagi cuci DF. Lagipun DF ibu tak banyak frost sangat. Dan dalam tu semata-mata EBM jer yang ada. Tapi ibu rasa dah sarat sangat-sangat DF ibu. Semalam pun ibu terpaksa buang 15 bungkus EBM bulan Februari sebab dah expired.

Ibu pernah terlintas nak bagi EBM kepada sesiapa yang memerlukan. Tapi pas bincang ngan abi, banyak perkara kena consider. Abi prefer kalau EBM tu diberi kepada orang yang betul-betul rapat macam sedara mara sebab kalau ada apa2 yang berlaku kemudian hari, kita tahu di mana anak susuan kita. Kalau diberi kepada baby orang lain, takut nanti lost contact, dan takut perkara2 tak diingini berlaku kemudian hari (especially antara anak2 ibu dan anak2 susuan).

So,ibu just keep saja EBm ibu tu.
Dan ini adalah aktiviti ibu semalam, menyusun semula EBM dari Mac ke Ogos.

Frozen EBM dari Mac 2010 - Julai 2010 (dekat 300 bungkus rasanya)

Tengok dah banyak frost, dan kat bawah sekali tu ada ais ketul yang melekat kat DF. Nak kena defrost dulu.. tapi takde tempat nak tempatkan stok EBM ibu tu. Yang dalam bakul tu EBM Ogos 2010.

Selepas dikemaskini.. make sure bahagian atas adalah yang paling lama (Mac 2010)
Terpaksa buang bakul sebab dah tak muat..

Hati ibu nak let go DF ni dan nak tukar DF baru yang lebih besar.. Tapi sebab bulan ni nak raya banyak pakai duit, so kena tangguh sampai pas raya kot... Tak discuss lagi ngan abi..
Tapi kalau ada yang dok area Alor Setar ke Jitra ker, yang nak cari used DF, boleh contact ibu.




Thursday, August 19, 2010

Bagaimana puasa dan penyusuan anda?

Alhamdulillah, hari ni dah masuk hari ke9 umat Islam berpuasa.
Bagaimana puasa ibu-ibu semua? Harap segalanya berjalan lancar.
(puasa ibu tidak lancar kerana sudah berlaku ketirisan..hehehe!)

Update penyusuan dan pemerahan dibulan puasa (juga experience berkawan dengan cik P di bulan Ramadhan)
Alhamdulillah, ibu masih mampu bekalkan EBM seperti sebelumnya. Kuantiti Alhamdulillah, masih lebih kurang sama (20-24oz time kerja) 3x pemerahan. Tak kiralah semasa puasa atau semasa berkawan dengan cik P.

Semasa berpuasa ibu amalkan makan kurma semasa berbuka puasa, selepas berbuka puasa, sebelum bersahur dan selepas bersahur(purata sehari 12biji)
Makan makanan seperti biasa. tak banyak dan tak sikit, janji mengenyangkan. Tak ada spesifik menu, tapi ada lauk, sayur dan kuah.

Semasa cik P datang, bawa bekalan ke pejabat. Luckily ada bilik sendiri, privasi. So memang amik lunch (dan ibu ada geng 2 orang lagi kat opis). Siap bawa nasi goreng . Minum air secukupnya kerana semasa haid, kita banyak kehilangan kandungan air dalam badan. Bawa biskut2 untuk kudapan (ni kena pandai cover line yer). Bawa juga buah kurma ke pejabat.

Dan ibu perasan antara makanan penggalak dibulan puasa (bagi ibu) adalah bubur lambuk dan murtabak. Bubur lambuk ibu selalu ambik kat masjid Hutan Kampung. Bubur lambuk situ sedap dan dia letak banyak halba (salah satu makanan penggalak susu). Murtabak pun selalu mengandungi rempah ratus yang juga merupakan penggalak susu. Dua makanan tu kira macam wajiblah time bulan puasa ni.
(perlu diingat, makanan penggalak susu berbeza kesannya atas setiap individu).

Yang penting jiwa kena tenang. Banyakkan bertadarus semasa Ramadhan. Berdoa kepada Allah SWT.

Thursday, August 12, 2010

1 hari berlalu sudah

Alhamdulillah,
Berjaya juga mengharungi ramadhan hari pertama dengan jayanya.. Macam mana dengan ibu-ibu semua?

Actually, untuk tahun ni ibu sempat puasa sunat 2x jer time bulan Rejab dan Syaaban. So tak cukup latihan la sangat. Lagipun takde posa nak berganti.

Sejak kelmarin, ibu balik rumah mertua.. Memang tradisi hari pertama puasa balik rumah MIL buka puasa ramai-ramai. Tapi kali ini ibu balik untuk bersahur sekali pada hari pertama.

Alhamdulillah, dapat juga ibu buat terawih di masjid. Farish dan Firas tinggal kejap dengan nenek. Kalau kat rumah ibu susah sikitlah nak join terawih berjemaah.. Kena buat kat rumah sajalah.

Sahur semalam, ibu makan nasi dengan sambal tumis ikan sardin, sup kaki ayam (ibu suka sangat kaki ayam ni), telur goreng dan telur masin. Minum air kosong jer (sebab kat rumah MIL ada kopi ngan teh jer).
Dekat-dekat nak imsak, ibu minum segelas air kosong dan baca surah Al-Kauthar.

Alhamdulillah, even tandem nursing, rasa bertenaga walaupun sepanjang pagi tu, temankan abi gi mancing kat sungai rumah arwah nenek abi. Tengah panas lagi tu.

Berbuka semalam mewah sikit. Ikan bakar 2 ekor, asam pedas ikan puyu, kerang rebus, nasi ulam, murtabak dan bermacam-macam jenis air yang diborong oleh adik-adik ipar ibu kat pasar Ramadhan.

Ibu jenis berbuka dengan kurma, minum air, dan sedikit kuih dulu. Berhenti, sembahyang Maghrib dulu dan baru makan makanan berat lepas tu.

Semalam ibu bercuti kerana Kedah memang cuti pada 1st Ramadhan. Hari ini ibu masuk kerja, bermulalah sesi mengepam.. nanti ibu update.

Pagi ni sahur dengan aam pedas puyu, kerang rebus (balance berbuka), telur goreng dan ikan pekasam goreng. Air pula milo + oat. Dan tak lupa juga sebelum insak, minum segelas air dan baca surah Al-Kauthar.

Selamat mengharungi ibadah puasa buat semua ibu-ibu yang ibu sayangi.

Thursday, August 5, 2010

Ramadhan tiba.. Teruskan penyusuan anda


Alhamdulillah, dah nak masuk bulan Ramadhan esok lusa ni
Sebenarnya entry ni dah lama nak buat, tapi sangat bizi untuk berada di depan laptop update blog. Lepas tu modem pulak tak function.. bersawanglah untuk 2 minggu ni.

Alhamdulillah, tahun lepas berpuasa ketika kandungan berusia 7 bulan.. Penuh puasa..tak payah nak ganti. Tahun ni pulak,period belum kunjung tiba sejak bersalin 10 bulan lalu.Harap-harap cik peot ibu tu tak bertandang lagi pada puasa kali ini.

Kat sini ibu nak kongsi tip-tip berpuasa untuk ibu-ibu menyusu supaya penyusuan boleh diteruskan.
Ibu kena recall back 2 years ago, sebab time tu ibu berpuasa ketika Farish baru berusia 5 bulan.

Persediaan sebelum Ramadhan
1. Buat stok untuk digunakan ketika susu merudum di bulan puasa.
2. Berlatih berpuasa untuk melihat keupayaan kita mengharungi puasa. Boleh buat penambahbaikan (tapi sekarang dah tak boleh dah, dah melebihi 15 Syaaban)

Persediaan semasa Ramadhan
1. Jangan skip sahur
2. ambil lebih banyak cecair (air, kuah, sup,jus dll dalam bentuk cecair)
3. Ambil makanan kaya serat dan karbohidrat sebagai sumber tenaga ketika siang hari berpuasa.
4. Amalkan makan kurma
5. Ambil lebih buah-buahan dan sayuran
6. Tenang, jangan stress
7. Teruskan sesi perahan seperti biasa, tingkatkan masa perahan di waktu malam
9. Kerapkan menyusu di waktu malam
10. Ambil supplement jika perlu
10. Berdoa : “Ya Allah, aku ingin menyusu anakku kerana suruhanMu. Bantulah aku Ya Allah agar dapat menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan. Bantulah aku untuk bersabar dan mudahkanlah aku menyusu anakku”.

Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak.. Semoga ibadah kita semua akan diberkati Allah.


Friday, July 23, 2010

Kelebihan Surah Al Kauthar


Kali ini ibu nak highlightkan tentang kelebihan surah Al-Kauthar dan kaitan dalam penyusuan.

Al Kauthar bermaksud sungai di dalam syurga.. Airnya tidak berhenti mengalir, warnanya lebih putih dari susu, rasanya lebih manis dari madu cdan lebih wangi dari kasturi.. Masya Allah.

Banyak kelebihan surah Al Kauthar ini.. Ibu copy paste dari satu blog ni

1.Surah ini paling pendek,hanya mengandungi 3 ayat dan di turunkan di mekah dan bermaksud sungai di syurga.
2.Kolam sungai ini di perbuat daripada batu permata nan indah dan cantik
3.Rasanya lebih manis daripada madu,warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad S.A.W. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian dua orang yang di kasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-
1.Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah S.W.T. makbulkan doa kita.
2.Jika kita kehausan dan tiada air,bacalah surah ini dan gosok di leher,insyaAllah hilang dahaga.
3.Jika sering sakit mata, seperti berair,gatal,bengkak,sapurkan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10 kali pada mata.
4.Jika rumah dipercayai terkena sihir,baca surah ini 10 kali,mudah-mudahan Allah S.W.T. bagi ilham pada kita di mana letaknya sihir itu.
5.Jika membacanya 1000 kali rezeki kita akan bertambah.
6.Jika rajin membacanya,hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.
7.Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71 kali, Allah S.W.T. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi di zalimi.

Ibu nak share tentang surah ini dalam penyusuan.. Ibu ada terbaca post oleh Kak Kamariah (ibu pun dah lupa post tahun bila)
Semasa menyusukan anak, amalkan surah Al Kauthar dan berdoa agar Allah kurniakan air susu kita seumpama air sungai Kauthar.

Ibu juga ada terbaca dalam satu blog atau forum (ibu pun lupa sumber dia), tapi seorang ibu ada menceritakan, selepas kelahiran bayinya, breatnya tidak membengkak.. lalu suaminya mengurut breast sambil membaca surah Al Kauthar, dengan izin Allah, susu ibu tersebut keluar mencurah-curah.. Masya Allah..

Dan semasa puasa nanti (ini juga tips dari Kak Kamariah).. semasa hampir waktu Imsak, minum segelas air kosong dan baca surah Al Kauthar.. Niatkan supaya susu kita tidak berhenti dan sentiasa mengalir untuk anak kita.. Insya Allah...

Yang baik itu untuk dikongsi bersama... Wallahualam

Friday, July 16, 2010

Pengurusan EBM semasa travelling

Ibu ingin berkongsi pengalaman ibu membawa EBM semasa ibu pergi meeting di KL baru-baru ini.

Perjalanan ibu mengambil masa 18jam.. Ibu keluar seawal 4.30am dari rumah untuk ke Airport Penang, dan tiba semula ke rumah pada jam 10.30pm.

Ibu mulanya tak confident, tapi ibu try dan Alhamdulillah, berjaya.

Ibu bawa cooler bag ibu bersama 2 ice brite berlekuk (coleman) + 2 icepack MLO.
coleman brite ice MLO icepacks
gambar ihsan dari Googles

Ibu susun susu macam kat bawah ni.

Letak 1 ice brite kat tengah2, letak EBM disekelilingnya. cooler bag ibu boleh muat 8 botol. Letak icepack pada sisi botol (sebenarnya ibu nak letak kat kedua2 sisi botol tapi tak boleh zip)

Lastly letak ice brite kat atas botol..

pastu zip cooler bag sezipnya (bahasa apakah ini?)


Amazingly, sampai kat rumah kul 10.30pm tu, icepack MLO baru separuh mencair, icebrite tu bila goncang, dengar bunyi air sedikit jer, mean tak cair sepenuhnya.. Dan yang pastinya EBM sejuk macam kat dalam fridge..

Ibu tidak mempromosikan sebarang jenama cooler bag, @ icepack.
Yang penting semasa membeli pastikan cooler bag anda mempunyai lapisan dalamnya sedikit tebal untuk mengelakan pengudaraan masuk ke dalam bag.
ice pack dan brite ice pastikan disejukkan lebih lama sebelum digunakan.
(ibu tak guna brite ice dan icepack tu dekat seminggu, biar dalam freezer jer)

Kalau takde cooler bag @ icepack.brite ice.. boleh guna cooler box @ bekas polisterin dan juga ais ketul.
ais ketul tu kenalah ganti selalu..

Ini untuk sehari perjalanan.. sekiranya tempat mesyuarat anda mengizinkan anda menumpangkan fridge... takde masalah.. tak perlu bawa banyak icepack dan brite ice..

Friday, July 2, 2010

Selepas 8 bulan tandem nursing

Sekejap jer rasa masa berlalu. Alhamdulillah, ibu dan abi rasa dah lepas tanggungjawab terhadap Farish. Kerna ibu dan abi pernah berjanji untuk meneruskan penyusuan buat Farish sehingga Farish genap 2 tahun.

Farish dalam erti kata sebenar bukanlah fully BF sejak ibu pregnant balik. Farish dah campur ngan fresh milk, ABM dan minuman-minuman lain.. Cuma Farish masih direct BF setiapkali ibu ada bersama.. Dan sehingga menimbulkan kehairanan kawan-kawan ibu melihat Farish dan Firas bersilih ganti berkepit ngan ibu.

Sebenarnya ketika ibu dapat tahu ibu mengandungkan Firas, ibu rasa bersalah terhadap Farish kerana janji ibu untuk menyusukan Farish sepenuhnya tidak tertunai. Maka dengan izin abi, ibu meneruskan penyusuan untuk Farish semasa mengandung (secara direct sahaja) dan berkongsi menyusu (tandem nursing) bersama Firas.

Satu keputusan yang berat sebenarnya. Tatkala ibu melahirkan Firas, Farish seakan-akan mahu perhatian lebih. Apatah pula ketika itu susu ibu sentiasa penuh, Farish akan hisap sepuasnya (balas dendam mungkin menghisap breast kosong semasa ibu pregnant dulu).
Dan ibu juga cuak bila ibu tak dapat nak mengepam untuk stok Firas kerana selepas Farish menyusu, breast ibu dah rasa lembut (dikosongkan)..

Ibu mengambil keputusan untuk tidak memberikan EBM kepada Farish di rumah mak Ani kerana ibu takut tidak terkejar untuk menyediakan EBM secukupnya untuk kedua2 anak ibu. Maka hanya Firas sahaja yang minum EBM sepanjang ketiadaan ibu. Tapi Farish sendiri reject EBM. Bila ibu suakan EBM Farish lantang berkata "susu Iyash (Firas)". Tapi ibu selalu jer campurkan balance EBM dalam minuman Farish.

keputusan tandem nursing ni memang memerlukan kekuatan. Ibu kadang tu hampir tak boleh bergerak ke mana-mana. Selepas Firas, Farish, selepas Farish, Firas pulak. Malam-malam ibu berjaga berkali-kali untuk menyusukan kedua2 anak ibu. Tapi ibu redha, kerana itu keputusan yang ibu ambil.

Ikutkan,ibu dah sempurnakan niat ibu buat Farish. Tapi terlalu amat sukar untuk wean off Farish. Farish akan sentiasa meminta dan meminta. Kadang tu ibu refused, Farish akan datang dengan mata kuyunya dan mengucup pipi, dahi dan mulut ibu sambil berkata "nak t*t*k".. tak sampai hati ibu nak hampakan permintaan anak ibu. Maka ibu membiarkan sahaja Farish menyusu selama mana yang dia mahu..Biar Farish sendiri yang berhenti, bukan dipaksa berhenti.

Rezeki itu di tangan Allah. Pada peringkat awal ibu risau takut ibu tak mampu buat stok dan bekalkan EBM secukupnya buat Firas, alhamdulillah, Allah berikan rezeki EBM yang melimpah ruah buat anak-anak ibu.

Ini stok EBM ibu yang terkini. Kalau korang nampak dalam plastik tu masih ada stok EBM bulan Februari yang belum diusik, yang sebelahnya itu adalah EBM Jun yang belum packing lagi. Klaau EBM jun tu dipacking, tak muat dah DF ibu..

Sekarang ni ibu pulak bermasalah nak simpan stok. Susu ibu dah terlalu padat dalam deep freezer. Sehingga kini stok EBm ibu sudah mencecah 260 pek berisi antara 3.5oz hingga 5oz setiap satu. Itupun setiap hari ibu akan keluarkan untuk dicampurkan ke dalam makanan Firas dan juga minuman Farish,

Ibu terfikir, nak tukar ke deep freezer lebih besar atau bagaimana? Ada orang nak beli tak DF ibu.. masih under warranty lagi (5 years warranty).. tapi abi belum bagi greenlight lagi untuk tukar DF sebab abi dok aim TV LED.

atau

Friday, June 25, 2010

SGM Alor Setar vol 2

Dah berkurun event ni berjalan, tapi ibu takdan nak buat entry.. Sibuk dan kepenatan menyebabkan ibu tak dapat nak melayari internet bila dah ada kat rumah.. Kat opis pun dah lama tak merayau kat forum..

Maka pada 12hb Jun hari tu, berlangsunglah SGM kali kedua. Sebebanrnya SGM ni diadakan sempena kedatangan Suraya Lunatot's ke Kedah. Alang-alang Sue datang, ibu dan Rini ambik kesempatan buat SGM sekali.

Thanx Rini kerana bagi tumpang rumah ibunya untuk dijadikan lokasi SGM..

Ibu tak banyak ambik gambar, so ibu cilok dari FB Sue sikit dan top up sikit gambar dalam camera ibu..


Antara yang hadir adalah Wan Jamilah, Faradina, Marina, Mardhiah, Maria, Shira, Malina, Rini, Ibu dan tetamu istimewa, Suraya
(tiada dalam gambar- Analina)





Tengok tu semuanya khusyuk mendengar cerita Sue.. Sue pun semangat bercerita..

Perbincangan bermula dengan sesi bersama Sue. Ini sebab puan Sue chantek kita tak boleh lama, sejam jer dia dapat luangkan masa kerana terpaksa bergegas ke Gurun dan kemudian ke Ipoh untuk hadir kenduri.

Maka sesi pertama adalah sesi taaruf. Semasa taaruf ini jugak, Sue turut memberi idea dan pendapat tentang masalah-masalah yang ibu-ibu hadapi.
Antaranya : pengurusan EBM, sukatan EBM, baby reject botol, BF after delivery.

Dan kemudiannya, Sue menyambung tentang topik Sejarah Susu Formula, perbezaan susu manusia dan susu mamalia lain, skandal susu China. (nanti ibu ada masa, ibu akan kupas satu persatu)

Selepas Sue pulang, kami menyambung dengan SGM pulak.
Kali ni topik yang dibincangkan adalah masalah2 penyusuan.
Masalah-masalah penyusuan yang dibincangkan adalah

Selepas itu acara demo babywearing plak. Mula tu acara ni Pah Zarihan yang handle, tapi Pah tak datang.. So bidan terjun Rini dan ibu tolong demo cara pakai RS.

Maka berakhirlah SGM kali kedua ni.. Insya Allah SGM ke3 akan menyusul.. tunggu iklannya nanti..

Friday, June 11, 2010

Jangan susahkan Babysitter dengan EBM kita

Hmmm.. banyak kes ibu terbaca ada BS yang takmau handle EBM. Kata mereka,lecehla.
Kadang-kadang leceh tu disebabkan kita yang buatkan mereka rasa leceh.

Waktu mula-mula dulu, ketika pengetahuan ibu tentang pengurusan EBM sangat lemah, ibu hantar frozen EBM dalam bekas dadih kat rumah BS. Bila Farish nak minum, BS kena cairkan frozen EBM dalam bekas dadih tu, pastu transfer masuk dalam botol. Ibu pun tak pasti BS tu suamkan EBM dalam bekas dadih tu atas dalam botol.. Kalau boleh diundurkan masa, mahu saja ibu ketuk kepala ibu ni sebab susahkan BS Farish. Nasib baik Kak Ani tak banyak kisah. Dia ikut jer. ibu puntak tahulah dulu betul ke tak dia uruskan EBM, since ibu sendiri pun tak tau penjagaan EBM ni.

Alhamdulillah, bila dah sebulan hantar kat Kak Ani, barulah ibu terbaca cara-cara pengurusan EBM.. Oooo..ibu dah silap rupanya.

Sebenarnya mana-mana ibu yang baru pun akan mengalami masalah sebegini. Sebab tu orang kata practice make perfect.

Boleh rujuk entry ni pasal pengurusan EBM ibu.

Seelok-eloknya dan mesti dipraktikkan oleh ibu-ibu, sukat EBM secukupnya untuk sekali minum. Letak siap2 dalam botol dan nomborkan mengikut urutan.
BS akan rasa mudahnya menyediakan susu buat baby kita. BS cuma buka fridge (kalau dia tumpangkan fridge dia), amik botol, letak puting dan suamkan (rendam dalam air suam atau guna warmer).. siap..

Ibu sebenarnya bekalkan tiap2 hari fresh EBM. Ibu jarang sangat guna frozen EBM kecuali after weekend sebab tak buat stok time weekend.
Kat opis, ibu perah dan simpan per botol cukup2 amaun per feeding. Kalau dulu, ibu pam masuk botol, esoknya, ibu transfer ke dalam botol mengikut amaun penyusuan.
Sekarang ni ibu akan pam dan simpan ikut amaun penyusuan terus. Maknanya per botol ibu hanya akan pam sampai 3.5oz jer.

Kenapa?
Kerana, bila susu dalam keadaan sejuk, akan terbentuk paisan lemak kat atas dia. Kadang tu bila kita transfer, lemak tu melekat jer kat botol, rugi pulak sebab tak boleh nak korek lemak tu.
So kalau dah simpan cukup2, lemak pun tak terbuang dan baby akan dapat lemak tu bila dia minum EBM

Tengok kat bahagian atas tu kan melekat lemak2 dia. Kalau transfer masuk botol lain, lemak tu tak ditransfer. Rugi kan..

Apa sebenarnya maksud entry ni yer? Sebananrnya ibu nak sampaikan jangan kita susahkan BS kita. Buatkan semua benda mudah buat BS.

Saturday, May 8, 2010

Marmet technique vs pumping

Hmmm..dulu ibu selalu tertanya-tanya betulkah hand express ni sangat efektif?
Dan ibu dulu pernah juga buat hand express, tapi sakit belakanglah, sakit breastla sakit nipple la..
Then time PC training tu ibu belajar correct technique of Marmet technique.

Then ibu pun praktis. ibu praktis kat rumah sebab time kerja ibu berkejar ngan masa..

Semalam Firas kurang menyusu, dah kenyang ngan bubur la tu. B ibu terasa bengkak (time tu pulak arish ikut Abi pergi servis kereta).. ibupun apa lagi, terus capai botol Avent (sebab botol Avent wide neck, senang sikit)
Ibu pun perah perah dan perah. Sebelum tu ibu timing. Start perah jam 12.15pm.. perah,perah dan perah, tengok dah dapat 4oz. Tengok jam 12.23pm.. Hmmm... 8 min for 4oz.. sebelah B jer.

Dan ibu calculate balik kat opis, ibu guna FS double pumping, selalu dalam 18-20min untuk dapatkan 8oz...

Hmmm...
4oz=8min=Marmet technique
8oz= 108min= FS

Perasan tak?
Marmet is more effective. Kalau both breast maybe ibu just amik masa 16min untuk dapatkan 8oz.

Dan Marmet technique kita akan lebih puas bila memerah. terasa B diurut-urut.

Cuma bila di tempat kerja, ibu sukar sikit menggunakan Marmet Technique, sebab ibu tak sempat nak curi masa, sebab tu ibu still perlukan pam untuk memudahkan kerja ibu. sambil mengepam, sambil buat kerja.

Tapi kepada ibu2 lain yang banyak masa untuk memerah, boleh try Marmet technique ni. bila dah cuba, rasa sangat puas hati. Tapi kena berguru dengan orang yang mahir, kalau salah teknik, boleh sakit breast tau..


Saturday, April 3, 2010

Makanan penambah susu

Ramai yang bertanya pada ibu, supplement apa yang ibu makan supaya dapat maintain susu macam ibu..
Terus terang ibu cakap yang ibu hanya makan supplement time dalam pantang saja.
Itupun ibu cuma makan obimin dan tablet kalsium-magnesium sahaja. After tu ibu dah tak amik sebarang supplement.

Memang kalau baca kat forum, ramai yang suggest pelbagai jenama supplement untuk increase milk production.. Macam-macam jenama..(ibu takmau tulis takut mengguris hati si pemakannya)

Tapi ibu percaya rezeki itu Allah yang beri dan ibu percaya kepada natural supplement.
(tapi bila bercakap tentang natural supplement, ramai pulak yang kata, sejauh mana natural supplement tu dapat maintain susu, kena gak amik supplement)..
Ibu kata macam tu sebab ibu percaya zaman nenek moyang kita dulu, depa tak kenal langsung ngan supplement, tapi depa berjaya BF nenek dan mak kita dulu. Sebab tu ibu percaya ngan natural suplement.

Apa natural suplement?
Natural supplement adalah supplement semulajadi yang kita boleh perolehi dari makanan kita hari2. Ibu akui ibu memang jenis rajin makan. Dan bila makan, ibu make sure yang makanan ibu mesti ada nasi, lauk, sayur/ulam dan air. Itupun dah cukup buat ibu.

Kalau lunch ibu suka makan ikan (ibu prefer ikan dari ayam@ daging). Nak2 kalau jumpa ikan bakar. ikan kan banyak kandungan DHA. Dan Insya Allah DHA yang ibu makan tu sampai kat anak ibu.
Ibu juga suka makan ulam. Alhamdulillah, ibu bukan dok kat tgh2 kotaraya, maka gerai makan masih boleh jumpa ulam2 seperti selom, pegaga, bebuas, ulam raja,pucuk janggus dan lain2 lagi. Kalau gi makan jumpa ulam setakat salad dan timun, ibu tak amik ulam.

Dan juga ibu percaya bila kita makan dengan gembira Insya Allah susu akan bertambah. Pernah terbaca ada orang makan sate, dan tiba2 breast dia engorge, so dia tanya tentang ramuan dalam sate yang boleh banyakkan susu tu..

Sebenarnya makan denga ngembira adalah faktornya. Maybe kita makan sate tu dengan perasaan yang hepi (makan sate bukan tiap2 hari kan), so secara tak langsung, hati kita gembira.
IDan ibu juga percaya kalau kita hanya makan nasi kosong dengan ikan kering pun, tapi kita makan bersama ahli keluarga berkumpul, makan dalam suasana yang ceria, kita boleh rasa beza kuantiti susu kita.

Ibu pernah makan nasi dagang dengan hepi di hari jadi ibu, tengah hari tu Alhamdulillah ibu dapat pam dekat 18oz susu sekali pam.
Tapi ibu juga makan nasi dagang dari air tangan orang yang sama di hari lain, sorang diri, tapi kepala dok pikir hal kerja, ibu cuma dapat pam 7oz jer.. So nampakkan, makanan bukan penentu, tetapi psikologi diri.

So, ibu tak amik supplement, susu ibu tak berkualiti lah nanti? Kualiti susu sukar untuk diukur. Tapi ibu tengok anak ibu semakin hari semakin sihat, berat pun memberangsangkan, jarang sangat demam, ibu rasa ibu dah beri sesuatu yang berkualiti untuk anak ibu.

Bukan bermakna ibu menolak suplement untuk increase susu,bila umur anak ibu makin meningkat, demand lebih banyak, barulah ibu mencari suplement yang sesuai. Tapi perangai ibu ni tak konsisiten ngan ubat2 ni. kadang tu beria2 beli, makan seminggu, tersadai camtu jer.
. Supplement adalah jalan akhir bagi ibu sekiranya natural supplement tidak lagi membantu penghasilan susu ibu.
Dan segala rezeki yang diberikan adalah datang dari Allah jua..

Tuesday, March 30, 2010

EBM Stock ibu

Alhamdulillah, sehingga kini ibu masih belum fail menyediakan stok susu buat anak-anak ibu. Tapi stok susu ibu hanya untuk Firas sebab Farish dah tak mau EBM. Farish yang yang fresh dari kantung. Makanya, frozen stok ibu bertambah-tambah. Sehingga kini, EBM frozen ibu dah lebih 150 bungkus dengan setiap satu 4-5oz. Alhamdulillah, murah rezeki ibu kali ni.

Jom tengok keadaan deep Freezer ibu.


Yang dalam plastik tu EBM dari bulan Disember 2009. Sekarang ni dah hujung March. Dah ada 4 bungkus plastik besar dalam deep freezer tu.Insya Allah semakin bertambahla stok EBM ibu.
Dan paling pasti, deep freezer ibu dah sangat-sangat sarat ngan EBM. Ibu pun taktau nak buat macam mana ni. Kalau masuk bulan April ni, ibu dah taktau nak letak mana dah stok. Ibu ada terfikir nak trade in DF ni.. tapi sayang lak.

Dua tiga hari lepas, lepas membelek-belek stok ibu, ibu terfikir untuk berkongsi rezeki ibu ni dengan sesiapa yang sudi. Maknanya, ibu bersedia berkongsi susu ibu ini dengan mana-mana bayi yang memerlukan..bermakna ibu sedang mencari anak susuan.

Sekiranya ada ibu-ibu yang mengalami masalah kurang susu dan tidak mahu FM sebagai pengganti, boleh berbincang dengan ibu. Ibu hanya sekadar membantu.

Dan harus diingat bahawa walaupun ibu meng'offer' diri menjadi ibu susuan, tetapi keutamaan Firas adalah didahulukan. Buat masa sekarang ni, Firas hanya diberikan fresh EBM (yang belum dibekukan), dan sekiranya suatu hari nanti ibu memerlukan frozen EBM ni, ibu perlu dahulukan Firas.

Maka ibu berharap mana-mana ibu yang berada disekitar Kedah/Perlis/Penang yang terlintas difikiran untuk mencari alternatif kepada susu ibu, insya Allah ibu sedia membantu. Kalau boleh biarlah proses ini dilakukan mengikut syariah, ada akad beri dan terima.

Semoga niat ibu dipermudahkan

Sunday, March 14, 2010

Perkara yang boleh merangsang penghasilan susu

Selama ini kita banyak mendengar tentang makanan penambah susu. Macam-macam suggestion kita boleh amalkan.
Tapi yang paling penting adalah rehat yang cukup, kerapkan masa mengepam dan cukup hidrasi.
Dulu ibu pernah mendengar, bila kita happy, susu pun akan jadi meriah. Tapi entah ibu belum pernah experience lagi sehinggalah...

Time pergi kursus PC hari tu, perkara ini berlaku pada ibu pada hari kedua.
Dah berapa lama ibu tak experience breast engorged tapi tetiba hari kedua tu breast ibu rasa engorged walaupun Firas ada bersama. Before lunch ibu BF Firas dan tup2 susu menitis dari breast sebelah lagi. Firas lak BF sekejap pastu tido.

Time tu ibu tak bawa sebarang pam, botol dan juga cooler bag. So ibu ingat nak perah jer kat toilet nanti untuk kurangkan bengkak. Tapi kawan ibu Aznor offer ibu botol dia. So ibu amik satu dan perah ngan tangan. Time tu belajar Marmet Technique ngan Azlina sebab dia experience perah dgn tangan jer time anak 1st dulu. Boleh la dapat dalam 3oz gitu. Pastu Aznor lagi sekali offer Manual pam Medela Harmony dia. Ibu pun sambar la. Senang gak Harmony ni, kejap jer dah penuh 5oz.
Itu baru sebelah, sebelah lagi pun masih bengkak. Aznor pinjamkan lagi satu botol dan dengan harmony tu gak ibu dapat lagi 5oz dalam masa beberapa minit jer. Alhamdulillah. Susu tu ibu tumpang kat cooler bag Aznor dulu. Ingat nak bagi Farish minum bila Farish jemput ibu.
Tapi Farish takmau minum dalam botol, so bila pergi minum ibu campurkan ebm ibu tu dalam Milo O dia, habis segelas dia minum.

Kenapa susu ibu mencurah hari tu. Kerana hari kedua cover topic Breast Feeding management. so banyak input tentang anatomi dan fisiologi breast dipelajari, juga bercerita tentang susu ibu jer. Maybe ibu dah ada basic tentang tu so, sangat happy boleh berkongsi ngan kawan2 lain.

Makanya salah satu lagi cara nak banyakkan susu adalah mempelajari tentang tubuh kita dengan gembiranya, berbincang sesuatu yang berkaitan ngan susu ibu.

Dan, thanx to organizer sebab sediakan makanan yang best sangat. Mungkin tu pun faktor penyumbang gak kot.

Tuesday, March 2, 2010

Susu ibu merudum

Ibu sebenarnya risau hari ini. Hasil pengepaman hari ni kurang memberangsangkan. Kalau selalu ibu boleh dapat 24-27oz 3x pam time kerja. Hari ni cuma dapat 20oz jer 3x pam. Sedih sangat.

Ibu tak tau apa sebabnya.. tapi ibu rasa maybe sebab spectra3 ibu gak, ibu dh rasa suction dia agak lemau, macam tak pam habis.. Nak kena pi servis. Dah berkali-kali ibu call Su Li tapi dia asyik takde jer time yang ibu available nak hantar servis.. 

Ini yang menyebabkan ibu lagi berkobar-kobar nak beli Freestyle, duit dah cukup sangat.. tapi Aja pulak tak reply lagi email ibu...

Aduih! janganlah berlanjutan macam nie


Dan ibu juga risau kalau period ibu dah nak datang..

Tapi ibu paling risau kalau ibu terpregnant.. Kalau boleh taknak lagi, biarlah ibu smepurnakan dulu penyusuan Firas sampai 2 tahun

Saturday, February 20, 2010

{Sticky Mode}GATHERING RH.COM DAN SI.COM ZON UTARA

For new Entry, please scroll below...


Salam dan Selamat Sejahtera,

Dengan ini saya ingin menghebahkan perjumpaan RatuHati.com dan Susuibu.com Zon Utara.
Details seperti dibawah:-

Tempat : Taman Belia Pulau Pinang
Tarikh : 20 Februari 2010 (Sabtu )
Masa : 10am - hingga abis segala urusan
Tema baju : Hijau
Menu : Potluck

Agenda
1- Keselamatan Anak di rumah (tertakluk pindaan oleh speaker) oleh en. hubbyku a.k.a Abifarish
2- Babywearing dan cloth diapering by Shida (special topik breastfeeding while babywearing)
3- Breastfeeding talk by Dr Balkees
4- Drive test breastpump (sila bawak pam yg ada tuk ditest kawan2)
5- Lucky Draw (toke lucky draw - Aishah)
6- Exchange gift ( Hadiah untuk anak)

Details boleh tengok kat Ratuhati.com dan susuibu.com

Sesiapa teringin nak join, boleh inform saya or direct kepada Rozy

Jom beramai-ramai

Friday, February 12, 2010

apa gaya penyusuan anda?

Thanx to Rozy for sharing..

Breastfeeding Terms Defined

I just received an email with a funny [and very true] list of breastfeeding “terms” with definitions; I had to share them here.

The Boob Lift – The unconscious lifting of your breasts to check which is fuller. It may be done at any time regardless of where you are or whom you’re talking to.

The Nursing Flip – The action of adjusting you and your baby to make ready for nursing. This means moving your T-shirt off your butt, doing the “boob lift”, putting the baby in the crook of your arm and unlatching your bra, all in about 15 seconds with no attention taken away from your previous task.

The Wet Nurse Syndrome – The unconscious urge to nurse any fussy baby you happen to see. You may be engaged in casual conversation while holding your neighbor’s baby, she fusses and you do the “nursing flip”, your neighbor looks at you shocked “oh my, she must be hungry” you mumble as you pass her infant back. A side-effect of this is the “breast milk fixes everything” philosophy. Actually pumping your milk for the stray kitten you found under the rational that of course human milk is better than cow milk for a starving kitten. You may also find yourself using breast milk for your family’s various wounds… got a sore, earache or zit? Put some breast milk on it, that’ll fix it (least that’s what they say, can’t hurt)

Tittie Wrangling – The acrobatics your toddler does while nursing including but not limited to flips, headstands, & taffy-pulls, all while surrounded by relatives who believe that baby should have been weaned months ago. The benefit of this exercise is that you can now nurse your kid while each of you lie on you backs, side-by-side.

Twiddling – What happens if everyone fails to mention that your baby caressing your other breast while nursing is NOT sweet. Never, never let your baby know that you can possibly have two breasts at the same time. Always keep the unused breast covered lest you want your little nursling to use it as her favorite toy. This becomes a habit quick, heed my warning.

The Steal – The act of removing your nipple from your already sleeping baby’s mouth so that you may roll over or sneak out of bed for some midnight internet use. Typically takes 2 or 3 tries to succeeded.

Just a Sip – When your now walking baby comes to you, lifts your shirt and grabs a drink to refuel her for 10 more minutes of play. This helping themselves is a show of independence for them and a show of breast for everyone else in the room.

Car Surfing – What you are doing when you strategically hover your breast over the baby’s car seat while daddy drives down the interstate ignoring your butt in the rearview mirror.

Ecstasy Eyes – Picture this, baby is screaming at your feet while you are talking on the phone, cooking dinner and getting a band-aid for your toddler. You finally sit and pick up the baby to nurse and she goes from screaming to rolling her eyes to the back of her head in ecstasy in only a few seconds.

Kneading – the act of damn near maiming your breast tissue while your adorable (and sharp nailed) little one nurses. This can result in your breast looking like you’ve just nursed a baby kitten.

Related Posts with Thumbnails