ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Tuesday, March 29, 2011

Jamu, Maajun minuman kesihatan dan yang seangkatan dengannya


Dah lama blog ibu ni terendam.. idea ada tapi masa pulak takdak. Sebenarnya entry ni dah lama ibu nak tulis, tapi asyik tertangguh jer.

Kenapa ibu tiba2 bercakap tentang jamu, maajun segala ni? Sebabnya baru-baru ni ada orang offer produk jamu kat ibu melalui FB.. Jamu/maajun ni agak glamer gak sebab ibu dah banyak jumpa entry2 kat blog serta dalam forum-forum.. So, teringin gak nak try..

Ibu ni sebelum nak cuba apa2 pun ibu akan buat research sikit, maklumlah sekarang informasi di hujung jari anda.. Selama ini ibu tak ambik kisah langsung tentang hal2 jamu ni.. Since jamu ni agak terkenal, senang ibu google...

Perkara pertama yang ibu perolehi adalah bahan-bahan yang terkandung dalam tu.. Memang banyaklah herba khusus untuk wanita seperti kacip fatimah, akar serapat,manjakani dan amcam-macam lagi.. Ada few herba tu kira kontroversi juga dalam isu BF ni.. tapi dikatakan jamu ni turut merangsang pengaliran susu..

Pastu ibu tengok lagi, cari label KKM. dan ibu terkejut juga sebab ibu dapati produk ni tak dapat kelulusan KKM (rasanya diorang tak apply).. So ibu direct tanya kawan ibu tu kat FB tentang kelulusan KKM serta logo halal.. dia bagilah link untuk jawapan yang ibu cari..

Tapi yang ibu heran... esoknya ibu buka FB, post ibu tu semua dia dah delete... Heran gak ibu.. Takkan soalan ibu tu sensitif sangat kot.. Sekadar clarification bagi pengguna baru macam ibu, salah ker ibu bertanya..

Sebenarnya isu jamu,maajun dan seangkatan dengannya memang dah lama dibincangkan..
ibu petik satu artikel akhbar

JOHOR BAHRU: Habuk tumbuhan seperti akar dan daun yang dijadikan pelaris sesuatu minuman kesihatan, mahupun dicampur ke dalam kopi atau teh, dikenal pasti boleh memudaratkan kesihatan pengguna termasuk menyumbang kepada penyakit buah pinggang.


Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Kesenian, Kebudayaan dan Warisan Negeri, Ahmad Zahri Jamil, berkata amalan pengambilan minuman kesihatan kini menjadi rutin pelbagai lapisan masyarakat zaman moden.

Beliau berkata, amalan itu mendorong ratusan produk minuman kesihatan baru buatan tempatan mahupun diimport dijual di pasaran bagi menampung permintaan pelanggan.

Bagaimanapun, katanya, walaupun budaya pengambilan minuman itu bertujuan meningkatkan tahap kesihatan, ramai tidak menyedari ia turut menyumbang penyakit kronik seperti buah pinggang kebelakangan ini.

Menurutnya, tahap keselamatan pengambilan sesuatu minuman yang mempunyai ekstrak tumbuh-tumbuhan bergantung kepada kaedah pemprosesannya.

揗emang kita akui, akar serta daun tumbuhan herba berkesan untuk mengubati pelbagai penyakit, tetapi mengikut amalan nenek moyang kita dulu, ramuan akar atau daun itu direbus dan hanya airnya diminum.

揟etapi apa yang berlaku sekarang akar kayu itu dihancurkan sehingga menjadi tepung dan dicampur pula dengan kopi atau teh, kemudian kita minum dengan habuk akar itu sekali.

揃ayangkan apa yang berlaku apabila organ dalaman badan sentiasa terdedah dengan habuk minuman kesihatan itu setiap hari,� katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Ahmad berkata, pengguna tidak seharusnya melabelkan semua produk minuman kesihatan yang dijual di pasaran mujarab dan mampu membantu memiliki gaya hidup sihat.

Beliau berkata, mereka seharusnya lebih bijak dan berhati-hati ketika memilih produk minuman kesihatan supaya tidak berdepan dengan sebarang risiko kesihatan.

Menurutnya, pada masa sama, masyarakat di negeri ini diingatkan supaya tidak mengabaikan kesihatan diri mahupun terlalu bergantung kepada makanan tambahan.

揂pabila mereka mengamalkan gaya hidup sihat ia secara tidak langsung dapat membantu menjimatkan wang kerajaan.

揚eningkatan penyakit kronik seperti darah tinggi, kencing manis dan buah pinggang setiap tahun menyaksikan kerajaan negeri membelanjakan kira-kira RM4 juta bagi membantu kakitangan awamnya menjalani rawatan.

揔os berkenaan terpaksa ditanggung kerajaan negeri bagi membantu kakitangannya termasuk yang tidak berpencen dan menghidap penyakit buah pinggang menjalani rawatan hemodialisis,� katanya.
Ibu pun baru jer dengar ceramah kesihatan sempena Kidney World Day baru-baru ni,juga dihighlightkan penggunaan jamu, maajun dan minuman kesihatan ni membawa kepada masalah buah pinggang. Itu yang buat ibu risau ni. Dikatakan produk kesihatan, tapi memudaratkan.

Cousin ibu bekerja dengan syarikat pembuatan ubat-ubatan tradisional ni kat Langkawi. Agak terkenal juga nama syarikat ni.. Menurut cousin ibu, ubat2 yang kononnya dari gamat asli 100% sebenarnya tak sampai 10% pun kandungan gamatnya... Sama juga dengan produk berasaskan kacip Fatimah, tongkat Ali, misai kucing, semua tu ekstrak sahaja, ntah tak sampai 15% pun dalam tu. Produk tu memang ada kelulusan KKM dan sijil Halal.
Itu kata cousin ibu yang buka kedai menjual ubat-ubat dan herba tradisional.. Tapi kalau tengok dia promote barang memang meyakinkan, tapi dia tak ceritalah tentang tipu muslihat disebalik pembuatannya.. Sebab ibu cousin dia kot dia cerita " Tak payahlah nak ambik produk2 ni, takut nanti mudarat diri pulak"kata cousin ibu..
Tapi bila ibu kata "Habis tu dah tau benda alah yang bang Chik jual ni mudarat, buat apa jual?"
Dia jawab " Ini business aku, nak laku, kenalah propa sikit"
Chit! aparaaaa....


1 comment:

  1. skrang ni mmg kena betul2 pastikan dulu kandungan dan halalnya sbb dah terlampau byk sangat dipasaran,kadang2 kita pun keliru yg mana satu bagus,

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails