ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Friday, July 2, 2010

Selain susu ibu........

Ramai yang berpendapat susu tiruan boleh mengantikan susu ibu kerana susu tiruan telah diformulasi sesuai dengan kehendak bayi.. Ibu kurang setuju dengan statement tersebut.

Kerana susu manusia hanya untuk manusia. Ibu ingat lagi cerita Suraya time SGM.
Setiap mamalia menyusukan anak mereka. Dan setiap susu mamalia adalah berbeza mengikut keperluan bayi mamalia tersebut. Contohnya susu kijang mengandungi kandungan protein yang tinggi kerana anak kijang perlukan protein untuk perkembangan otot2 kijang supaya boleh berlari laju.

Begitu juga dengan anak badak air, susu badak air tinggi lemak kerana mereka perlukan lemak tersebut bagi membentuk struktur badan mereka. Yelah kan, badak airkan dok dalam air jer, maka mereka memerlukan lemak yang tinggi.

Kalau nak dibandingkan susu mamalia dan manusia, hanya 1 haiwan di mana kandungannya hampir sama dengan manusia.. Dan mamalia itu bukanlah lembu @ kambing tetapi

GORILLA

Susu gorilla mengandungi kandungan yang hampir menyamai susu manusia
Tapi kenapa manusia menggunakan susu lembu.

Ini kerana lembu adalah haiwan ternakan yang jinak. Dan lembu mampu menghasilkan susu yang melimpah ruah berbanding mamalia lain

Susu gorilla adalah sedikit dan mencukupi untuk anaknya sahaja. Dan adakah anda berani untuk mengepam susu gorilla seandainya anda berjumpa gorilla sebegini

Gorilla adalah haiwan liar yang garang, dan tidak sesuai diternak seperti lembu, apatah lagi untuk mengambil susunya.

2 comments:

  1. takleh bayangkan gorilla duk ngepam susu hikhik..buleh la ajar gorilla ngepam tapi nak ke manusia bagi anak diarang ngn susu gorilla..
    -takpenah jumpe gorilla

    ReplyDelete
  2. btul2..sy setuju.tu sebab,selagi termampu,kita harus cuba sedaya upaya dan doa tuk trus susukan ank kita kan selama 2 thn.
    mmg lain mamalia,lain tahap keperluan badan

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails