ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Saturday, September 25, 2010

EBM merudum, tapi masih mencukupi

Dah lama tak bercerita tentang EBM, dan sekarang ni agak jaran-jarang dapat update blog. Asyik tido awal dan kena take turn dengan abi.

Sekarang dah masuk 11 bulan usia penyusuan Firas. Alhamdulillah, ibu masih belum gagal membekalkan EBM buat Firas. Setiap hari pasti ibu akan bekalkan fresh EBM kat Firas (mean yang belum dibekukan) kecuali pada hari ahad (sebab weekend tak pam)

Ibu tak sure la sama ada pattern susu ibu macam ni, sebab time Farish dulu, waktu 11 bulan ni ibu dah preggy 2 bulan. confirmlah susu merudum.

Kalau dulu, ibu dapat pam setiap hari dalam 24oz gitu (sebelum period), pas period time puasa turun ke 20oz dan sekarang pas raya sehari biasanya dalam 16oz gitu. Kadang2 tu ada gak lebih, tapi selalunya begitulah.

Kenapa yer??? banyak sebenarnya yang bermain dalam kepala ibu..antaranya:
1. time cuti raya 10 hari hari tu, ibu tak pam untuk buat stok.
2. Time raya hari tu kan anak-anak ibu demam dan ibu sangat susah hati.
3. anak-anak ibu dah tak menyusu seaktif sebelum ni
4. sekarang ni ibu buat single pam sebab soft fit FS ibu dah lekang sebelah. sampai sekarang tak order lagipun..
5. output berkurang sebab demand berkurang.

Ibu risau ker?
Sebenarnya tak.

Sebab Firas tak menunjukkan tanda2 kurang susu pun. Lagipun sekarang ni memang dia kurang minum susu kat rumah BS. Sehari biasanya dalam 8-12oz jer. So still ada balance untuk stok.

So kalau ibu dapat buat stok berpuluh oz pun, Firas consume banyak tu jugak, alamat lagi tak muatlah DF ibu tu. last month dah terpaksa buang susu expired bulan 2 dan 3. Yang bulan 4 ni pun akan mengalami nasib yang sama. Itupun setelah digunakan untuk diletak dalam solid food dan juga minuman Farish.

Perjuangan penyusuan Firas masih ada setahun lagi.. Insya Allah ibu yakin, ibu dapat mencapai target tersebut..

2 comments:

  1. Salam Ibu Firas.

    Saya pun mengalami benda yang sama. susu berkurangan tapi masih cukup untuk bekalan baby dan still ada lebih untuk buat stok. tapi memang kurang dari sebelum ni. Rasa sayang juga nak buang susu lama-lama tu. saya pakai peti ais 2 pintu je. Cuma tahan 3 bulan.

    Risau juga kalau susu terus merudum sedangkan baby baru 5 bulan. huhu.

    Jom sama-sama kita usaha ye..

    ReplyDelete
  2. ANAK NURUL DAH 1 THN 3 BLN..TP MEMG ALIK RYAJE SUSU MAKIN CKETLAH..TP STILL CKUPLGLAH TUK MAIRA..TP RISAULAH SB NK CAPAI TARGET 2THUN TUH JAUH LAGI..TKUT GK.NI SKANG NGAH USAHA UPKN ALIK AMOUNT OZZ NYA.NNT IBU FIRAS KALAU SUDI FOLLOW BLOG NURUL K.LEH RAPAT2KN LAGI SIRATULRAHIM..TQ

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails