ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Sunday, November 7, 2010

Sekitar Kedah Banjir 2010

Ibu rasa 1 Malaysia dah tahu bahawa Kedah,Perlis dan juga Kelantan telah dilanda banjir besar.
Ibu hanya fokus pada banjir di Kedah sebab ibu orang Kedah dan ibu juga terbabit dalam bencana tersebut.

Kediaman ibu terletak dalam kawasan Jitra, antara kawasan yang terjejas teruk. Boleh tengok gambar-gambar banjir kat link FB bawah ni




Semua tu adalah kawasan berdekatan rumah ibu.Alhamdulillah kawasan perumahan ibu sedikit tinggi menjadikan antara kawasan perumahan yang tidak dinaiki air. Walaubagaimanapun, ibu tetap tidak boleh pergi ke mana-mana sebab semua jalan telah ditutup.

Ibu bukan mangsa banjir, tetapi ramai kawan ibu adalah mangsa.. Semalam terima sms dari Rini, dia cakap rumah dia macam kena Tsunami. Habis tonggang terbalik.. Mana taknya ruma hkawasan Rini tu memang naik hampir 4 kaki. Dan juga rumah staff ibu, yang tinggal di Taman Permai, habis berlumpur,, dulu waktu tahun 2005 pun rumah staff ibu tu pun banjir, habis kereta Honda Civic dia tenggelam. Kali ni kereta selamat, tap ibaran2 dalam rumah tak sempat diselamatkan.

Ibu ada ambik gambar sekitar pekan jitra selepas banjir. Ibu copy dari FB ibu

Kehilangan harta benda memang tidak dapat dielakkan. Segala raungan dan tangisan saja dapat diluahkan.. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Tapi kerosakan dan kehilangan harta benda tidak sama kesannya dengan kehilangan insan tersayang. Ibu tak pasti berapa jumlah mangsa banjir kali ini (mungkin dalam 6-7 orang kalau tak silap) tetapi dua orang daripada mangsa tersebut adalah anak staf HSB sendiri. Abi ada inform ibu sebelum tu yang 2 orang anak PPK kat kecemasan hilang, dan esoknya berita terjumpanya mayat kedua-dua anaknya keluar di berita. Sebak rasa hati melihat muka orang yang kita kenal.


Apapun, setiap bencana itu pasti ada hikmah dan iktibar yang perlu kita renungkan..

3 comments:

  1. saya org kedah tapi belah sungai petani. turut rasa simpati kat awk dan semua yang menjadi mangsa. sabar ya. salam ukhuwah.

    ReplyDelete
  2. sabar yea..itu ujian ALLAHH terhadap hambanya..
    simpati pd semua mangsa

    ReplyDelete
  3. blogwalking & follow.....

    p/s:simpati pd semua mangsa banjir...

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails