ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Wednesday, December 29, 2010

Fakta menarik tentang susu ibu (lagi)

Kat sini ibu nak share satu phrases yang ibu rasa sangat menarik terutama sebagai motivasi kepada BF mommies yang ada baby yang kecik.
Rentetan dari entry ibu sebelum ni Betulkah Semua BF baby Tembam-tembam

Ibu jumpa fakta ni dari tulisan Hayatie Hashim kat FBnya
Interesting facts to share:The calf will double its birthweight in 47 days while the human infant will take 6 months to double its birthweight. Cow milk facilitates this rapid PHYSICAL growth,human milk facilitates rapid BRAIN growth. The two milks are biochemically different to meet their distinct purpose. Its explains also the significant difference in some infant's weight in both artificially-fed and breastfed.
sumber: http://www.health-e-learning.com/courses/breasted

Maka, ibu-ibu BF jangan risau kalau baby BF tapi badan comel lote, kecik jer. Fakta ini boleh digunakan untuk menangkis serangan orang sekeliling yang merendah-rendahkan penyusuan susu ibu.
Thait's why terdapat kajian yang menyatakan bayi yang exclusive BF selama 6 bulan, mempunyai score IQ yang lebih tinggi (ibu tak ingat berapa markah dia) berbanding bayi yang tidak menyusu susu ibu.

Maka ibu-ibu menyusu, jangan patah semangat, teruskan menyusu si manja anda kerana anda telah memilih makanan terbaik buat anak anda.

p/s: entry ini untuk menaikkan semangat ibu-ibu BF, kepada ibu yang tidak BF, maaf kalau ada perkataan yang tidak disenangi.

2 comments:

  1. saya suka fakta nie.. anak saya mmg comel jek.. ader yg kata sbb minum susu ibu tue yg badan xniak tue.. tp saya wat pekak jek..

    ReplyDelete
  2. like. hehe

    my baby mmg sgt cinonet dan comel walaupun fully bf. risau jugak kot die tak puas ke tak kenyang ke sbb baby lain sume tembam2.

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails