ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Saturday, January 15, 2011

Supplement dan Penyusuan- Bahagian 2

Setelah seminggu blog ni tak bersentuh, hari ni barulah ibu berkesempatan mengupdate blog ibu ni.
Banyak komen yang ibu terima.. Terima kasih di atas support.

Tujuan ibu bukanlah untuk menidakkan pengambilan supplement, tetapi biarlah secara berhemah.
Ibu juga ambik supplement iaitu calsium-magnesium tablet kerana ibu ada masalah spine, so doktor syorkan ibu ambik sumber kalsium tambahan. Dan lagi sekali ibu ambik atas nasihat doktor.

Berbalik kepada perang supplement (ini ibu qoute dari diskusi among BF mom), dan juga feedback dari beberapa rakan ibu melalui SMS, supplement adalah perlu sekiranya tubuh badan kita tidak mencukupi sumber galian tersebut. Atau badan kita memerlukan lebih nutrient tersebut.
Cumanya sekarang ni ramai ibu-ibu yang ambik supplement semata-mata kerana testimoni dari pengguna ataupun hasil promosi dari penjual tanpa mengambil nasihat doktor atau pakar pemakanan.
Ibu tak sempat nak cari referrence untuk proof, tapi ibu pernah terbaca, sekiranya kita mengambil nutrient melebihi daripada keperluan tubuh, nutrient tertentu itu boleh memusnahkan nutrient yang lain. Ibu dah lupa vitamin apa, kalau kita ambik secara berlebihan, ianya akan menyerap vitamin yang lain dalam tubuh badan.

Ada juga komen yang mempertikaikan kenapa supplement untuk ibu menyusu dipertikaikan tetapi supplement yang diberikan doktor semasa mengandung tidak dipertikaikan pula.
Okay, secara terang, supplement yang diberikan oleh doktor semasa mengandung adalah atas nasihat doktor, atas preskripsi doktor bukan? Kalau doktor dah beri supplement, then atas nasihat kawan kita tambah lagi supplement tambahan, nanti dpaat baby besar, salahkan supplement plak. Sebab ada orang tanya ibu, orang kata ambik obimin, nanti baby besar. Ibu tnaya doktor, doktor kata, kalau dah ambik obimin, tak payahlah ambik vitamin lain. Ini tak doktor dah beri segala vitamin, pergi ambik pula obimin, multivitamin dan lain-lain, manalah anak tu tak besar. So, to be fair, kenapa semasa menyusu, ibu-ibu tidak mendapatkan khidmat doktor untuk merekomenkan supplement yang baik untuk diri anda, bukannya beli atas nasihat orang lain semata?

Ada satu sms ibu terima tentang supplement yang diperkenalkan kepadanya untuk tujuan penyusuan. Menurut beliau, mulanya penjual meminta dia mencuba set A dulu, selepas habis satu set A itu, beliau tidak mendpaat kesan seperti yang diwar-warkan, maka penjual terus mengesyorkan set B pulak yang harganya 2x ganda dari set A. Tapi sebab waktu tu, duit tak cukup, beliau tidak jadi beli. Maka dia mencuba pula makanan2 natural, makan secara lengkap. Alhamdulillah, production susu dia bertambah walaupun tanpa supplement.

Ada komen yang mengatakan macam mana nak makan makanan seimbang sekiranya balik rumah hanya dapat goreng telur saja? Kenapa fokus pada makan malam saja? Breakfast, lunch, takkan tak makan ideal meal. Bagi ibu, waktu lunch ibu memang akan ambik lauk (ikan/ayam/daging), sayur atau ulam, buah dan air. Ibu suka order fresh fruit gula sikit. Bagi ibu itu dah cukup bagi ibu. Breakfast, ibu memang minum coklat + susu tepung, nasi lemak/bihun goreng ataupun ada rezeki lebih ada jamuan pagi kat tempat kerja. Malam, ibu masak simple saja, tapi takdelah sampai setakat goreng telur jer. Abi jenis tak cerewet, cukuplah ikan goreng/rebus, cicah sambal belacan dan sedikit ulam atau sayur. Kat rumah memang sentiasa ada buah. Bagi ibu makanan ibu, Insya Allah hampir seimbang.

Makan supplement atas nasihat doktor atau pakar pemakanan, mana-mana label supplement pun ada tertulis "sila dapatkan nasihat doktor" bla bla bla kan.

Kejayaaan penyusuan bukan terletak kepada jenis supplement yang anda ambik, tapi ilmu yang anda belajar untuk menjayakan penyusuan. Rehat yang cukup, jiwa yang tenang, tidak stress, konsisten dalam pemerahan (sekiranya anda bekerja), makan makanan seimbang, minum air secukupnya, yakin diri, tawakal kepada Allah kerana susu itu juga adalah rezeki dariNya..

p/s: ibu ada blogwalking beberapa blog yang menjual supplement, Alhamdulillah, sudah ada penjual yang menghighlightkan supplement untuk kesihatan, bukan seperti selalu yang hanya menekankan tentang penyusuan.. thanx to your support.

No comments:

Post a Comment

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails