ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Sunday, December 6, 2009

Mengajar Firas minum botol

Sedar tak sedar lagi 2 minggu aku akan naik balik kerja. Makanya, aku perlu mengajar Firas minum susu selain melalui kantung aku ni. 
Seeloknya orang lain yang kena ajarkan, tapi sapa nak tolong aku. Kenalah aku buat jugak.
Sejak 50hari yg lalu Firas hanya minum direct dari kantung, memang sukar bagi dia menerima melalui botol. Mula2 aku letakkan puting, dia tolak dgn lidah. Aku pun confused, Firas ni dah lapar ke belum? Tapi memandangkan dah dekat 3jam dia tak menyusu, sure dah lapar.
Aku cuba lagi, picitkan sedikit puting supaya ada susu yg keluar, Firas meneguk.. Hmm.. sama rasa cam yang selalu dia minum. Lepas tu pelan2 dia mula menghisap botol.
Aku bagi the very fresh milk kat Firas. Mean aku perah dan terus bagi, takde panaskan ke apa. Mungkin sebab itu dia mudah menerima. Puting pulak aku guna puting yang jenis lubang kecil dan anti-drop. mean bila baby hisap jer baru susu akan keluar.
Esok aku try lagi. Tadi dia dapat habiskan dekat 2oz. Baby biasanya dalam usia 2 bulan 2-21/2 oz sudah mencukupi.
Bekalan stok EBM Firas hingga takat ini.. sat2 aku nak kira 90z. Aku simpan dalam liner.. setiap liner aku isi 5oz. makanya baru ada 18 bekas. Maknanya baru cukup untuk 45 kali minum bersamaan bekalan untuk 9hari.

Aku tak segigih kawan2aku membuat stok. Salah satu puncanya, Firas kuat menyusu dan juga kerap berjaga. Bila aku pam, memang hasil tak berapa nak lumayan.

Dan aku juga turut menyusukan Farish, maka sebab itu agak sukar nak buat stok bila berada di rumah disebabkan Farish juga cemburu dengan Avent dan Spectra3 aku.

Dan juga, bila aku dah siap pam, letak dalam fridge, tetiba Farish minta EBM tu. Kesian pulak sedangkan susu aku masih hak Farish. So selalu korbankan juga EBM bila Farish minta nak minum ikut botol. dia minum ikut botol bukan ikut puting. Maka sebab itu aku susah nak top up stok EBMku bila berada di rumah.
Aku berharap bila start kerja nanti, aku akan gigihkan diri membuat stok di tempat kerja. Wapaupun tak dapat banyak macam kawan2 lain, tapi aku akan pastikan sentiasa cukup untuk keperluan anak2ku.

Inilah stok frozen EBMku yang mampu aku buat buat masa sekarang. Dan kau yakin aku boleh top up lagi bila dah start kerja. Sebab dulupun time Farish aku lambat buat stok, tapi aku manage untuk supply secukupnya. 




No comments:

Post a Comment

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails