ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Friday, December 25, 2009

Pengurusan Stok EBM

Dah seminggu aku start kerja semula. Alhamdulillah, masih sempat curi masa mengepam semasa kerja. Jadual pam aku berubah dari jadual pam Farish dulu.

Jadual pam

1. 6.00am

2. 10.00am

3. 2.00pm

4. 4.30pm

Kat rumah aku susah nak pam sebab tandem nursing dan aku masih mengadaptasi jadual baru aku. Aku nekad nak curi masa gak pam tgh malam, tp dua2 bangun serentak pulak.

So far Alhamdulillah, aku manage dapat 22-24oz untuk 4 seesions tu. Memang dah lebih sebab Firas cuma minum12-150z jer kt rumah BS. Tapi kena kerja keras sikit sebab makin naik usia Firas, makin banyak demand dia.

Biasanya, lepas pam, aku akan simpan dalam botol susu BPA free. Tutup ketat2 dan tumpang letak dalam fridge pantry. Bila balik aku masukkan semua stok susu masukkan dalam cooler bag beserta chillers (3 icepacks).

Balik rumah aku akan transfer masuk fridge aku. Seeloknya letak dekat bahagian paling hampir dengan freezer sebab suhu di situ paling stabil.

 

Botol2 dengan EBM di dalamnya. Aku letak pada rak paling atas, dibelakang berhampiran dengan freezer (dalam plastik hitam tu ada jeruk, tapi aku bukan boleh makan pun lagi)

Bila nak buat frozen stock, aku suka guna liner sebab jimat ruang. Lagipun liner yg aku beli time Farish dulu tak sentuh satu kotak lagi.

Mula2, aku akan letak date tag kat liner tu. 

Kemudian tuang susu ke dalam liner. Aku selalu buat macam ni.

Serkupkan liner pada mulut botol.


Terbalikkan dan susu dari botol akan turun ke dalam liner.


Ini stok EBM dah ditransfer ke dalam liner

Ikat dengan rubber band, pastikan ada ruang dalam liner untuk proses pengembangan. Proses pembekuan menyebabkan cecair akan mengembang, so tinggalkan sedikit ruang pada liner sebelum diikat.

Tengok, aku bagi space untuk susu tu mengembang.

Selepas diikat, aku letak pada bahagian rak atas deep freezer untuk proses pembekuan. Biasanya aku akan kumpul kat rak tu dulu. 

Selepas itu, masukkan ke dalam plastik. Ikutlah, nak kumpul ikut bulan ker, ikut berapa oz ker, atau ikut bilangan (setiap 30 bungkus ke, 50 bungkus ke).. Aku prefer ikut bulan.

Masukkan dalam plastik, 

ikat

Letakkan label di luar untuk memudahkan proses pencarian nanti.

Kemudian campak ke dalam deep freezer.

Tips, andai berlaku black out..

Buat ais banyak2 dan letak dalam deep freezer. Insya Allah stok kita akan terjamin, dan jangan kerap membuka deep freezer.

2 comments:

  1. thanks for sharing.. skrg ni tgh nak cari deep freezer.. bile membeli, nak yang lawa2.. kalau lawa, mahal la harga.. hihi.pening saya..

    ReplyDelete
  2. wawawaaaaa...manyak nyer..stok EBM...caner la ibu2 sumer buat yer....saya dulu byk, tp xde la sampai kena guna deep freezer. tapi skragn da tinggal 1-2 botol jer stok beku. hari2 hantar yg fresh ajer...

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails