ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Tuesday, December 1, 2009

Alhamdulillah, Tamat sudah pantang ibu

Alhamdulillah,

Hari ni adalah hari ke45 maknanya aku dah tamat sesi berpantang.

Maka bila masuk hari ke45, lagi sekali bidan urut akan datang untuk 'menetapkan batu merian'

Apa yang dilakukan dalam sesi urutan lepas pantang ni?

Mula2 bidan akan urut bahagian perut untuk menetapkan batu merian.  Aku kena baring dan tegakkan lutut sambil kedua2 tumit bertemu punggung (macam time meneran nak bersalin tu). Bidan pegang bahagian batu merian (yang aku sendiri pun tak tahu kat mana), tarik nafas dan tahan, time tu bidan tekankan perut ke dalam sambil berselawat dan lepaskan nafas. ulang sampai 3x.

Lepas tu, bidan urutkan bahagian belakang badan dan juga bahagian kepala dan muka.

Sebelum tu bidan dah sediakan air mandi. Air yang dicampur dgn limau purut dibelah 3 dan sintok. Air itu kemudiannya dicampurkan ke dalam air sebanyak 43 gayung. Maka jumlahnya 44 hari, sama genap dengan tempoh hari berpantang. Mandi dengan didahulukan dengan bahagian kanan dahulu sehingga habis air 44 gayung tu. Kalau belum mandi nifas lagi, boleh mandi dengan air tersebut jugak.

Selain itu, bidan juga telah sediakan ibu kunyit untuk dimakan dengan nasi. Ibu kunyit itu dibahagi 3 (untuk dimakan selama 3 hari). Setiap bahagian itu pula dibelah 3 dan dicampur dengan 3 buku garam (garam kasar).

Masak nasi, apabila iar nasi mula mengering, tumbuk 1 bahagian ibu kunyit itu dan letakkan ditengah2 nasi yang ditanak. Bila nasi masak, ceduk bahagian tengah berserta dengan ibu kunyit. 

Kepalkan nasi yang dicampur dengan ibu kunyit, selawat dan niat agar diperketatkan alat kelamin kita seumpama ketatnya aku mengepal nasi ini, dan makan.

So sekarang dah habis pantang, dah mula melakukan tugasan seperti dulu. Tapi aku masih juga berpantang beberapa jenis makanan yang orang2 tua pesan seperti laksa, air kelapa, mangga muda. Dan juga makanan yang boleh efek air susu atau yang boleh beri kesan kepada anakku..

2 comments:

  1. maria dlu takdak pn buat mcm ni..org yg urut tu tak buat mcm ni pn..ptt dok sakit2..nk cari bidan lain plk la..tp tu la tak tau nk cr mana..huhu..

    ReplyDelete
  2. Ikut mak bidan punya cara jugak kot.. adik ipar akak pun takde urut pas pantang ni.

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails