ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Thursday, November 26, 2009

Kesian Farish

Lately ni Farish mudah sangat mengamuk. Tak boleh kena tegur, kalau dia minta kita lambat bagi pun mengamuk. Kadang tu memang menguji kesabaran kami suami isteri.

Aku tau Farish tengah tarik tumpuan kami untuk lebih bagi perhatian kat dia. Masakan tidak, sekarang kan perhatian kami dah terbelah dua. Kena bahagi sama rata antara Farish dan Firas. Aku tau ramai ibu yang mempunyai anak yang gap rapat sebegini mengalami masalah yang sama.

Sekarang ni Farish kerap terjaga tgh malam sambil menangis2, kadang tu bangun dan mengamuk2. Tiba2 aku teringat kepada anak sedara aku.

Kakak aku melahirkan anak keduanya bila anak sulung berusia 3 thn. Waktu tu kakak aku pindah ke Kluang mengikut suaminya. Tiap2 malam anak sedara aku akan terjaga dan terjerit2. Mula tu kakak aku ingat ada 'gangguan' dan berjumpa dengan ustaz. Ustaz tu buatkan air penawar dan juga meminta kakak meletakkan AlQuran di dalam bilik. Tapi tetap sama, anak sedaraku tetap bangun tgh2 malam dan menjerit. Kakak memang buntu sehingga ada yang suggest berjumpa dengan psikologis. Akhirnya kakak bawa berjumpa psikologis dan hasilnya adalah anak sedara aku sebenarnya ingin melepaskan tekanan. Mungkin sebab selepas kehadiran adiknya, dia kerap kena marah, melihat adiknya telah merampas sepenuh perhatian ibu bapa. Disebabkan dia tidak dapat melepaskan perasaan, maka dia akan bermimpi dan mengigau tgh malam.

Kemudian, kakak cuba untuk beri lebih perhatian kepadanya, cuba untuk tidak memarahinya, dan Alhamdulillah, selepas itu, dia dah jarang terjaga di tgh malam.

Melihat keadaan Farish aku percaya, Farish juga begitu. Itupun setiap kali dia berada disisi, aku akan tinggalkan adik untuk melayan dia. Tapi adik pun sama, bila masa abang ada di rumah, adik pun mulalah bising minta dilayan.

Pada peringkat awal, okay lagi sebab Farish sedia berkompromi. Tapi lately, aku nampak dia nak hak dia. Dan keadaan jadi rumit bila hubby oncall, tiada di rumah. Kadang tu tgh dia bermanja, adik terjaga sebab berak @ lapar. Maka aku perlu entertain adik dia. Time ni dia akan buat macam2 perangai. Time tulah minta nak makan, minta buatkan itu ini. Aku sedaya upaya berlembut, tapi bila sampai satu tahap terpaksa tinggikan suara jugak. Mungkin sebab aku jarang amat tinggikan suara kat dia, sebab itu dia mudah terasa hati.

Since Farish kerap terjaga tgh malam, aku terpaksa beri Firas untuk hubby jaga, sementara aku pulak jaga Farish.

Fikir2, minggu depan hubby akan masuk kampus 3 minggu. Aku berharap yang Farish akan berubah bersikap lebih penyabar dan memahami aku. Kadang2 menitik air mata bila Farish lena dalam dakapan aku. AKu tau dia belum puas nak bermanja, tapi nak buat macam mana, sudah ditakdirkan Farish dapat adik seawal ini.

Hubby rancang nak dapatkan anak lagi tahun depan, tapi aku terpaksa berkeras minta hold 2 thn, biar Firas lengkapkan penyusuan 2 thn. Kesianlah tengok keadaan farish, jangan pulak nanti Firas kena alami benda macam ni jugak. ku tak sampai hati..

2 comments:

  1. payah kan kak....as pun xtau nak wat apa kalau as kat tmpt akak...dua2 kita nak kena layan..

    ReplyDelete
  2. As,
    Itulah org kata, anak2 menguji kesabaran kita..

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails