ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Friday, November 6, 2009

NAMA ANAK-ANAKKU

Bila disahkan mengandung, ibu dan bapa mesti aktif mencari nama2 yang sesuai untuk buah hati mereka. Ada yang cuba menggabungkan antara nama ayah dan ibu, ada yang guna tema bunga, ada yang letak nama2 moden. Tapi bagi aku nama anak2 biar bermakna dan aku lebih suka meletak nama anak-anakku dengan nama dari Bahasa Arab, yang baik maknanya.

Dan nama2 anakku ada kisah disebaliknya.

1. TENGKU MUHAMMAD FARISH HAIKAL
Muhammad = Yang terpuji
Farish = pelengkap/permaidani
Haikal = kesuburan

Nama Tengku Muhammad Farish Haikal ni kami beri sebab
i) Arwah mak dah berpesan, sekiranya dapat anak lelaki, namakan dia dengan Muhammad. maka sebab itu semua anak lelaki aku berpangkal dengan Muhammad
ii)Hubby telah mendapat mimpi, di mana hubby ternampak nama "FARISH" tertulis di atas langit. Dan bila cari dalam buku, tak jumpa maksud, so terpaksa buka kamus Arab untuk cari makna Farish ni.
iii) Haikal - nama ni dapat on the spot. Mulanya nak letak Tengku muhammad Farish jer, tapi kat dalam wad, hubby kata, cam tergantung jer nama Farish ni, dia nak letak satu lagi nama kat belakang. So, aku pun buka buku nama2 bayi, cari nama yang rhythmic dan boleh dikaitkan dengan Farish.. Last2 dapat nama Haikal itu.

Itu cerita tentang nama Farish

2. TENGKU MUHAMMAD FIRAS HANDZALAH
Muhammad = Yang Terpuji
Firas = kecerdikan
Handzalah = Nama sahabat nabi/seorang pejuang Islam yang Syahid

i) Sebenarnya hubby sangat minat dengan lagu Rabbani "Handzalah" dan juga sangat minat dengan sejarah Handzalah ini. Hubby cakap, nanti kalau dapat anak lelaki lagi, nak letak nama Handzalah.
ii) Bila confirm baby dalam perut ni lelaki, kitorang pun start cari nama gabungan untuk Handzalah. Discuss punya discuss so, decide nat letak nama baby dengan pangkal FH jugak macam Farish Haikal. Selepas disenaraipendekkan, nama Firas menjadi pilihan kerana a) maksudnya b) lebih kurang nama Farish jugak.

No comments:

Post a Comment

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails