ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Monday, November 23, 2009

TANDEM NURSING - Pengalamanku

Sejak aku pregnant, aku memang berazam untuk tandem nursing anak2 aku. Yerlah, aku pregnant balik, Farish baru 10 bulan. 

Time pregnant, aku still BF Farish sampai masuk 6 bulan. Pastu nipple aku jadi sensitive dan aku terpaksa inform farish yang aku nak stop BF sat untuk dia. Nanti adik lahir Farish boleh sambung balik.

Tapi aku tak tunggu sampai Firas lahir pun. Dekat nak masuk bulan ke9, Farish dah menyusu balik, sebab aku nak trigger kolostrum (time tu aku picit2, urut2 breast, tak kuar cholostrum langsung)

Dan bila Firas keluar, Farish dan Firas bergilir2 direct BF. Dan banyak hikmahnya.

Antaranya:

Aku tak mengalami bengkak susu kedua2 belah disedut oleh kedua2 anakku

Tak perlu kosongkan breast, sebab Farish akan bertindak sebagai pengosong breastku.

proses penghasilan semula susu berlaku dengan cepat.


Cuma, pengalaman aku agak letih la sikit.

Firas hanya mengambil masa 10-15min jer untuk kenyangkan.

Tapi Farish kadang tu amik masa berjam2.. bukan nak hisap sampai kenyang, tapi sebagai pelepas gian jer.

Bila aku tanya dia "ada lagi ka susu ibu ni?" Dia geleng kepala, tapi dok kejipkan mata dia. AKu faham ler tu, dia nak main2 jer.

Dan juga dia nak lama2 supaya ibu tak dapat layan abi (sungguh nakal anakku). Memang Farish tak bagi aku dan abi dekat langsung. Pasti dia mencelah tgh2. Dan dan tu jugak, minta nenen, maka aku kena bagi perhatian lebih kat dia berbanding abi.


Since start tandem nursing ni, memnag sukar sikit nak baut stok EBM. Kadang tu try pam memang tak smpai 1/2 oz . Sebab tu aku kata Farish memang pengosong breast yang bagus. 

Dan juga Firas juga kuat menyusu. Time siang kadang tu dalam tempoh sejam dia akan menyusu dan dia memang heavy wetter dan kerap poo. 

Dan aku terpaksa gigih mengepam bila dah start naik kerja nanti.

Sehingga saat ini, aku hanya dapat mengepam sebanyak 30oz sahaja. Itupun bukan tiap2 hari aku mengepam.

Dan aku akan teruskan tandem nursing ni selama mana yang Farish mahu. Tapi aku rasa susah nak bercerai susu ni sebab he just sucking for pleasure.

4 comments:

  1. i teringin sgt nak tandem. tunggu la rezeki nnt..

    farish cam miya, sucking for comfort & suka suki. dia nyonyot tu main2 aje..just nak berkepit..bila i sergah dia, terus dia minum betul2.

    ReplyDelete
  2. Samalah cam Farish. Farish lagilah, dulu ada gap lebih 3 bulan tak nyonyot, tu yg qadha tu.
    Yang bestnyer, tgh2 malam bangun cari nenen, sedangkan since dari setahun dia tak pernah terjaga malam pun.

    ReplyDelete
  3. kak hana..betui ke kalau kalau ada sulung tak boleh menyusu sbb dah ada adik..mitos kan..maria br dengar tadi dr member

    ReplyDelete
  4. Maria, it is okay.
    Lagipun takde firman @ hadis yang melarang.

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails