ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Sunday, November 15, 2009

AMALAN BEPANTANG MASYARAKAT INDIA

Ni aku copy paste amalan pantang Orang India plak



MASYARAKAT India percaya, amalan makan daun sirih, buah pinang dan kapur dalam tempoh berpantang dapat menambah zat kalsium.

Meskipun perubatan moden semakin berkembang, amalan tradisi dan upacara keagamaan masih diamalkan.

"Setiap wanita yang melahirkan anak bagaikan mati hidup semula. Ini kerana proses melahirkan anak diibaratkan seakan kelahiran kedua bagi setiap wanita.

"Semasa proses bersalin, si ibu menggunakan segala kudrat dan kekuatan tubuhnya," kata T. Anggaiyee, 57, bidan tradisional India diKapar, Klang, Selangor. Bekas pekerja ladang ini sudah menjadi bidan sejak dua dekad lalu.

Seperti masyarakat Melayu, amalan perbidanan masyarakat India dilengkapi dengan pelbagai rawatan tradisional, adat, pantang larang,petua, ramuan ubat-ubatan dan diet. 

"Wanita yang melahirkan anak perlu menjaga kebersihan diri secara terperinci. Penjagaan ini amat dititikberatkan terutamanya pada bahagian sulit wanita.

"Ini kerana organ tersebut mudah dijangkiti bakteria dan virus berbahaya," katanya yang pernah berkhidmat sebagai pekerja ladang di Bukit Guluh, Kuala Selangor kepada KOSMO! ketika ditemui di kediamannya.

Dalam tempoh dua bulan selepas bersalin, si ibu perlu menghindarkan diri daripada melakukan kerja-kerja berat seperti mengisar, membancuh air asam jawa, berjalan di atas lantai simen baru, merendamkan tangan dalam air soda atau pencuci kain. Ini kerana aktiviti seumpama ini boleh menyebabkan mereka demam atau janni yang mungkin membahayakan nyawa si ibu.

"Wanita yang melahirkan anak digalakkan makan sayur-sayuran seperti araikkeerai (daun kurma). Sayur-sayuran ini dapat mencegah ibu menghidap daripada demam selain menawarkan tenaga yang berterusan. Iajuga baik untuk kesihatan bayi," jelas Anggaiyee yang juga seorang pengamal amalan perbidanan tradisional ini.

Menurutnya, masyarakat India mengamalkan tempoh berpantang selama 60 hari. Pada tempoh 30 hari yang pertama sanak-saudara atau jirantetangga tidak digalakkan berkunjung ke rumah bayi yang baru dilahirkan.

"Walaupun pantang larang ini kelihatan pelik dan aneh tetapi ia sememangnya mempunyai tujuan yang baik kerana selepas kelahiran bayi baru keadaan rumah selalunya tidak teratur kerana tiada orang yang dapat menguruskan.

"Pada masa sama, tiada orang yang boleh melayan para tetamu yang melawat ke rumah tersebut kerana masing-masing sibuk menguruskan si ibu dan anak.

MANDI minyak dapat menguatkan otot dan organ tertentu.

"Selepas 30 hari, majlis menamakan bayi akan dbuat. Ketika upacara inilah saudara-mara dan sahabat handai akan dijemput untuk melihat bayi serta memberi restu kepada keluarga tersebut," katanya yang kini menjaga seorang bayi lelaki, M. Vilvan, lima bulan, yang tinggal berhampiran kediamannya.

Ibu kepada sembilan orang anak ini berkata, sewaktu tempoh pantang si ibu akan disajikan dengan pelbagai makanan berkhasiat. Barisan herba ini menjadi ejen penghapus kuman secara tidak langsung membantu untuk tumbesaran bayi serta kesihatan si ibu.

"Sejenis sup herba marunthu selavu akan dimasak bersama ayam kampung untuk si ibu mengubati luka akibat bersalin dan mengembalikan tenaga.

"Selain itu, selama dua bulan tempoh berpantang mereka juga dinasihatkan makan daun sirih, buah pinang dan kapur untuk menambah kalsium. Hidangan kepala kambing dan ikan yu bersama bawang putih pula berguna untuk membantu menghasilkan susu badan," jelas Anggaiyee yang mempelajari ilmu perbidanan daripada ibunya.

POTTU disapu di kening bayi yang bertujuan untuk melindunginya daripada anasir jahat.

Menurut beliau, selain ibu, bayi juga memerlukan penjagaan rapi.

"Proses memandikan bayi boleh dikatakan satu upacara yang istimewa dalam masyarakat India. Lantaran bayi yang baru lahir akan menjalani 'mandi minyak' yang disertakan beberapa bahan herba, antaranya sikai, kunyit kasturi, serbuk kacang hijau, minyak bijan dan semambu.

"Ketika memandikan bayi saya akan mengurut seluruh badannya dari rambut sehingga hujung kaki. Bayi juga akan diterbalikkan dan dihayunkan.

"Kesemua urutan ini secara tidak langsung membantu mengeluarkan toksin yang terkandung dalam badan, serta menguatkan otot-otot dan organ tubuh."

Sejurus dimandikan dengan pelbagai ramuan tradisional, bayi akan dikeringkan dengan asap yang mengandungi bahan seperti kulit bawang putih, daun notchi, kunyit dan minyak semambu. Rawatan ini membantu menangani masalah selesema dan batuk di kalangan bayi.

sumber : http://malaysiana.pnm.my

1 comment:

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails