ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Wednesday, November 25, 2009

SENTUHAN KASIH

Sentuhan adalah medium paling bermakna dalam menyalurkan kasih sayang. Sebab itu orang sedang bercinta suka bersentuh2 untuk menzahirkan kasih sayang mereka.. 

Bila dah kahwin, lagi keraplah sentuhan intim dilakukan.. tapi lama-kelamaan sentuhan makin berkurang, maka makin berkuranglah kasih sayang. Sebab tulah berlaku macam2 punca kepada pergaduhan an akhirnya membawa kepada penceraian.

Tapi aku bukan nak bercerita tentang itu, ini adalah cerita tentang sentuhan ibu dan anak. .

Dalam konsep sentuhan ni, perlulah ada skin to skin contact. Itu amat penting dalam hubungan ibu dan anak. Pelukan, belaian amat diperlukan oleh seorang bayi. Ketahuilah bahawa semasa breastfeeding, skin to skin contact amat perlu.. Memangla.. ada ka baby menyusu, pipi baby tak bersentuh ngan breast ibunya.. itu adalah skin contact paling bermakna dalam baby. Maka rugilah ibu2 yang tidak menyusu badan kerana telah mengurangkan body contact ini.

Walaubagaimanapun, bagi mereka yang tidak mampu menyusu (aku sebut TAK MAMPU bukan TAK MAHU), perlu selalu ada skin contact ngan baby. Ketahuilah, bayi amat mudah mesra dan manja dengan mereka yang berikan body contact kepada mereka. Dan jangan marah anak sekiranya anak lebih sayangkan org lain berbanding ibu dia sendiri.

Ini diakui oleh kakak aku sendiri. Kami berbincang tatkala aku sedang menyusu Firas dan Firas dengan mudah terlena dalam dakapan aku.

Kakak aku akui yang dia silap tidak memberikan banyak skin contact kepada anak sulung dia. For your information, anak pertamanya ini anak angkat. Mereka ambil sejurus selepas dilahirkan, memang masih merah lagi. Since kakak takde pengalaman dan juga tak boleh amik cuti panjang, Mamat (nama anak sulung kakak), dijaga oleh arwah mak di kampung. Mak menjaga Mamat sehingga berusia 5 bulan sebelum diserahkan kepada kakak semula. Ini permintaan mak sebab mak kata biar dia jaga Mamat sampai budak tu keras sikit, baru bagi kakak.

Selepas membela Mamat hampir 2 tahun, kakak positif dan melahirkan anak keduanya Kamil. Kamil menyusu badan sepanjang masa kakak bersama, kecuali semasa kakak bekerja. Yerlah time tu mana ada kesedaran, mana ada gadjet2 canggih macam sekarang. tapi Kamil memang menyusu smpai umur 6 thn. Itupun dia stop sebab malu ngan kawan2.

Then kakak kata, budak yang menyusu badan ni akan lebih manja kepada kita dan lebih ambik berat tentang kita. Itu dia compare antara 2 anaknya. Dan aku tanya, waktu Mamat menyusu botol, takkan akak tak pegang langsung.. akak aku jawab "tak", dia dah pandai pegang sendiri.

Tiba2 aku teringat kenapa Mamat tersangat manja dan sayang sangat ngan arwah mak. Teringat lagi aku time mak jaga Mamat, mak akan slelau peluk cium Mamat. Orang tua2 kat kampung kan suka berkemban, jadi Mamat memang kerap dapat skin contact dari mak. Bila nak tido malam, mamat memang akan tertidur sendiri atas riba mak. Disebabkan dari awal mendapat skin contact, maka kasih Mamat kepada nenek lebih kuat berbanding ibunya.

So renung-renungkanlah.. Walaupun anda beri FM, pastikan anda kerap ada skin contact ngan baby. Tapi bila mereka dah pandai pegang botol sendiri, sudah tentu kita dah takkan memangku anak lagi untuk disusukan. Even bila mereka dah pandai berjalan, mereka boleh minum susu sambil berdiri.

Tapi seandainya anda ibu yang breastfeeding, bayangkan berapa lama anda kekalkan skin contact dengan anak anda. Lagi lama skin contact berlaku ,lebih rapat kasih sayang anak kepada anda. Yerlah, kalau menyusu sampai 6thn macam anak kakak aku, berapa lama tu skin contact tu.

SEKADAR RENUNGAN BERSAMA

No comments:

Post a Comment

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails