ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Monday, July 25, 2011

Pilihan di tangan anda

Baru-baru isu tentang supplement dan penyusuan menjadi topik hangat kat FB. Ada yang bersetuju ada yang sebaliknya. Ibu tak mau kupas banyak tentang isu ni. Nanti adalak yang hentam ibu lagi.

Ibu quote kata-kata Pn Kamariah dalam FBnya

Ibu-ibu menyusu sekarang amat risau dengan 'rupa paras' susu perahan mereka. Padahal kejadian tabii susu ibu memang dijadikan untuk kelihatan agak cair di awal pemerahan susu dan lebih pekat pada akhirnya. Mengapa manusia amat suka mengubah apa yang sedia ada kepada apa yang mereka fikirkan 'ideal'?
 Malah jika ibu menyusu terus (tanpa proses pemerahan), tiada yang perlu ambil kisah tentang bagaimana 'rupa paras' susu mereka. Biarlah ianya menjadi rahsia alam. Jika pemerhatian dibuat tanpa ilmu dan iman, maka akan timbullah 'ilmu sesat' yang lain yang cuba mengubah kejadian alami ini.
Benar. Akhir-akhir ini 'dakyah' tentang makanan tambahan (supplement) semakin menjadi-jadi. Ramai yang terpedaya bahawa jika mengambil XYZ, susu mereka akan menjadi lebih pekat dan ini dirasakan lebih baik untuk bayi mereka. Sedangkan Allah Taala telah jadikan kaedah tabii yang sesuai untuk menjaga komposisi susu ibu di mana ada ketikanya ia perlu dalam keadaan cair dan ada ketikanya ianya perlu dalam keadaan pekat.
Ibu takmau bincang lanjut tentang hal ini... Masing-masing renugkanlah..

Ibu cuma nak nasihatkan kepada ibu-ibu terutama ibu-ibu yang sedang menggali ilmu penyusuan. Setiap kaedah untuk menambahkan kuantiti susu adalah tertakluk kepada tubuh badan ibu sendiri. Milk booster terlalu banyak sekarang ni, tapi hasilnya berbeza antara setiap individu. Kena try test dulu, tengok mana yang sesuai.

Lagi satu jangan simply ikut trend. Sekarang ni ibu tengok adalah budaya memperkenalkan jenama, bukan kandungan. Cubalah makan produk ABC ni, confirm susu banyak. Boleh tak, ibu-ibu diluar sana, kalau boleh promote kandungan.. contohnya, "awak kena ambil lebih kalsium, magnesium, iron, b-complex bla-bla-bla" daripada terus tuju pada produk tertentu.

Bukan apa, takut ibu dari golongan sederhana, susu pulak tak meriah, rasa down sebab kawan dia yang makan produk ABC ni, susu meriah, pekat, likat.. Nak beli produk ABC tu, lari bajet bulan ni. Actually ada penyelesaiannya. Tengok kandungan produk tersebut, then ubahsuai ikut kemampuan. Vitamin seperti iron, b-complex, kalsium, dan vitamin-vitamin lain boleh diperolehi dari kilik-klinik dan juga hospital-hospital (nak jimat, pergi government, kalau ada kawan @ sedara yang kerja gov hospital, minta diorang tolong prescribe @ minta tolong kat doktor untuk prescribe vitamin tertentu).. then.. kalau tak lengkap, cari kat farmasi, top up vitamin yang anda rasa penting untuk penyusuan anda itu.  Itu cadangan ibu jerlah.

Tapi kan, ibu takut la jugak sebab since penyusuan susu ibu ni dah semakin meluas, banyak produk sekarang ni claim, boleh tambah susu.. terkini adalah korset, sorrylah, ibu tak tahulah mekanisme macam mana, korset ni boleh jadi milk booster. Dan termasuklah macam-macam produk claim bagus untuk penyusuan.

Pastu nanti keluarlah iklan-iklan kat tv " minumlah susu XYZ, membantu memekatkan susu anda, bayi anda lebih cerdik, pintar dsb"... tak mustahilkan boleh berlaku nanti., pastu ada produk krim yang boleh menambah susu badan macam sekarang ni kerim-krim nak besarkan breast, tegnangkan breast, tak mustahil, suatu hari nanti ada krim yang mampu menambah susu badan.

Bagi ibu, tak salah nak cuba, but jangan TAKSUB tentang sesuatu produk. Paling penting check kandungan produk tersebut.. pastikan halal haramnya, lulus by KKM @ tidak (untuk ubat-ubat dan jamu).. Sebabnya ibu tertengok kat FB ada sorang ibu post minuman tak silap ibu, yang merupakan milk booster bagi dirinya,semuanya tulisan cina. Rasanya import dari China kot. Ibu tak sure ada logo halal ke tak..

Dan ada satu produk kesihatan yang dikatakan boleh menambah susu dan juga sebagai perancang keluarga, tapi bila ibu check, takde kelulusan KKM dan sijil halal. Dan produk ni sangatlah glamer dikalangan ibu menyusu.

Apa yang penting, doa dan tawakal. Cari sumber dari mereka yang berpengalaman, berpengetahuan. Kena faham konsep penyusuan yang sebenar. Fahami bagaimana susu anda dihasilkan, bagiamana rupa paras susu, kuantiit susu yang diperlukan. Susu pekat, susu cair, semuanya ada fungsi.

Pastikan apa yang anda makan dari sumber yang halal dan tidak memudaratkan kesihatan (dan juga poket anda)..

5 comments:

  1. jangan mudah terpengaruh..

    'Pastikan apa yang anda makan dari sumber yang halal dan tidak memudaratkan kesihatan (dan juga poket anda)..'
    setuju dengan statement ni..

    ReplyDelete
  2. Ya Allah..sy suke sgt enrty awak ni,btol2 membuka mata&minda sy..

    btw, btol jgak kan...susu pd awalnyer mmg cair dan lama kelamaan akan bertuakr pekat..
    tp sy ade bc 1 artikel ttg penyusuan susu ibu ni, susu awal iaitu susu yg cair mengandungi vitamin, protein, etc...then susu akhir iaitu susu pekat pulak mengandungi karbohidrat, lemak, etc..
    Betapa indahnyer ciptaan Allah SWT.. cair&pekat saling memerlukan..so, jgn la ubah ciptaan Allah itu yg sememamngnyer sudah diciptakan sgt sesuai utk setiap kejadiananyer..

    dan skang sy sedikit insaf, anak kedua ni sy x amik sebarang pill pon, ape yg sy buat adalah kerapkan sesi pegepaman dan bertukarla kpd jenis pam yg membantu spt Medela FS, heehe..sekian!

    psst: maaf klu ade menyinggung mane2 pihak k =) btw, Hepi Breastfeeding

    ReplyDelete
  3. MamaJong,
    Paling penting kena dapat ilmu dari sumber yang sahih.

    ReplyDelete
  4. betul tu kak..sy pun naik rimas bila org asyik dok promote suh mkn vit XYZ klo nk tambah susu..bg sy mkn vit tu lebih kpd diri sendiri..bila diri dh sihat, cergas mesti indirectly ad jugak tempias kat susu tu kn..mkn makanan seimbang pun penting jugak kn..bukan bergantung pd supplement ajer..ntah la..kat mana2 pun mesti akan ada org take advantage kn?

    ReplyDelete
  5. yup..setuju! Penting utk dapatkan ilmu dr sumber yg sahih,heehhe...

    so nk more info ttg Foremilk(susu cair)and Hindmilk(susu pekat) boleh bace kat laman web ni http:www.breastfeeding-problems.com/foremilk-hindmilk-imbalance.html

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails