ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Saturday, July 2, 2011

Susu saya cukupkah?

Ibu nak revise balik masalah-masalah penyusuan yang sering ibu-ibu alami di luar sana. Since sekarang ni ramai ibu yang contact ibu adalah mereka yang masih dalam pantang. Kebanyakan masalah mereka adalah mereka merasakan susu mereka tidak cukup mengenyangkan bayi mereka. Antara masalahnya adalah
1. bayi melekap terlalu lama
2. bayi menyusu dengan kerapnya
3. breast tak rasa penuh, tak bengkak
4. bila pam, output sikit (dalam 1-2oz)

Dan ibu rasa ramai lagi ibu-ibu yang mengalami masalah ini terutama semasa tempoh berpantang.

Pertamanya ibu kena faham apa yang dikatakan cukup susu, apa yang tidak cukup susu. Apa yang ibu perlu lakukan:
1. Periksa output baby (kencing dan najis)
- secara logiknya, kalau intake ada, sure output pun ada kan. maknanya kalau baby kencing dan berak maknanya susu anda cukup.
 pembuangan air kencing: 6-8 kali dalam tempoh 24jam (nak tepat, guna lampin kain, sebab setiap kali kencing, sure lencun, so kita pun boleh kira bilangan baby kencing)..
pembuangan air besar : 3-8kali dalam tempoh 24jam dan semakin berkurang bila usia meningkat. warnanya kuning keemasan.. tidak cair, tidak berketul.

2. Periksa teknik lekapan (latching)
Pelekapan tidak sempurna menyebabkan bayi tidak mendapat susu yang secukupnya. Dan ini menyebabkan payudara tidak dikosongkan dengan efektif.. apabila payudara tidak dikosongkan, maka hormon FIL (feedback inhibitor of Lactation) akan bertindak dan menyebabkan kurang susu.

3. Pertumbuhan bayi
Berat bayi bertambah dari minggu ke minggu dan meningkat bulan ke bulan.biasanya selepas lahir bayi akan hilang berat badan sebanyak 7% dan mula bertambah semula apabila mencecah usia 6-10 hari.

berat bayi akan bertambah 100-200g setiap minggu dalam 6 bulan pertama, 85-140g antara 6 bulan - 1 tahun. Berat bayi berganda pada usia 6 bulan, dan 3x ganda pada usia 1tahun.

4. Lihat fizikal bayi
Bayi yang cukup susu biasanya mempunyai kulit yang sihat, tidak pucat. Bayi juga akan nampak gembira dan aktif. So, kalau baby anda relax, kulit bersih dan sihat, Insya Allah, susu anda itu cukup sebenarnya.

Paling penting ibu kena relax, jangan stress.. Memang kalau pantang dijaga oleh orang tua, banyak edisi-edisi dan petua2 yang mereka bagi. Sebab itu, ibu perlu ada pengetahuan tentang penyusuan supaya dapat menerima sama ada nasihat itu baik atau sebaliknya.

boleh refer artikel ibu tentang Low milk Supply 





2 comments:

  1. gud info hana..

    welcome back..hehe

    semoga dipermudahkan nanti ye..

    ReplyDelete
  2. Ayu, tunggu next week sampai pas raya.. berderetlah entry nanti..

    ReplyDelete

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails