ALL ABOUT MY JOURNEY IN PARENTING, BREASTFEEDING AND RAISING UP MY BELOVED KIDS

Followers

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor

I am a Malaysian Breastfeeding Peer Counselor
kindly contact me at hanaseman@yahoo.com

Sunday, July 24, 2011

Berpantang Secara Alami

Apa itu berpantang secara alami?
Berpantang secara alami adalah amalan yang dilakukan semasa berpantang dengan menggunakan kaedah semulajadi. Kaedah semulajadi tu macam apa yang dipraktikkan oleh ibu-ibu kita terdahulu dari amalan bertungku, mengurut, berbengkung, bertangas, berpilis, berparam dan lain-lain.

Kenapa tiba-tiba ibu bercakap tentang berpantang secara alami ni..
Sebenarnya ibu nak share satu majalah.. actually bukan majalah tapi kompilasi artikel-artikel tentang berpantang. Ibu rasa buku ni sangat best dan harus dimiliki oleh mereka yang sedang menunggu cahayamata terutama cahayamata pertama.. cahayamata kedua, ketiga,keempat pun berguna gak.

Ni buku yang ibu maksudkan

Buku ni keluaran Karangkraf. Ianya merupakan kompilasi artikel dalam majalah Pa&Ma. 
Ada topik tentang
1. rahsia dan petua Penjagaan ibu lepas bersalin- diternagkan tentang kebaikan dan cara-cara mengurut, bertungku, mandi, bengkung dll.
2. Masalah ketika berpantang- punca dan cara mengatasi
3. Panduan lengkap penyusuan susu ibu - sangat bagus bagi mereka yang ingin tahu pasal penyusuan susu ibu, cara penyimpanan dsb
(Artikel penyusuan susu ibu dalam majalah Pa&Ma adalah dari pakar laktasi Pn, Rita Rahayu, selain daripada itu Pakar laktasi, Puan KAmariah serta Kaunselor laktasi, puan Suraya turut memberi idea dalam ruangan penyusuan susu ibu dalam Pa&ma)

4. Yang ni paling ibu suka : 32 resepi berpantang enak dan berkhasiat.. macam-macam resepi ada. So, senang abi dan ibu rujuk kalau blank taktau nak masak apa. Sehari masak 1 resepi pun dah sebulan menu kan.


So, ibu galakkan kepada bakal-bakal ibu, milikilah buku ini, sngat berguna dan membantu. ibu yang anak masuk 3 ni pun seronok memilikinya. Ibu memang suka kumpul koleksi pa&ma ni. dari majalah sampailah kompilasi macam ni.


2 comments:

Apa Komen anda?

Related Posts with Thumbnails